rusl201523

Nævnet meddelte i september 2015 opholdstilladelse B-status til et ægtepar samt tre børn fra Rusland. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgerne er etniske tjetjenere og muslimer fra Grozny, Tjetjenien, Rusland. Ansøgerne har som asylmotiv henvist til, at de frygter at blive slået ihjel af de personer, som har anholdt den mandlige ansøger og ransaget familiens bopæl. Til støtte for asylmotivet har ansøgerne forklaret, at den mandlige ansøger fra 2007 til 2013 har arbejdet for politiet i Tjetjenien, og at han samtidig har hjulpet menneskerettighedsorganisationen […], hvori hans tante, […], og fætter, […], var aktive. I løbet af 2010 udrejste den mandlige ansøgers tante, […], og fætter, […], af Tjetjenien, fordi de havde fået problemer med de tjetjenske myndigheder på grund af deres arbejde for menneskerettighedsorganisationen. I 2011 blev den mandlige ansøger indkaldt af politiet til en uformel samtale om tantens aktiviteter. Fra marts 2013 til marts 2014 blev den mandlige ansøger anholdt tre gange af personer, som han formodede arbejdede for præsidenten. Under tilbageholdelserne blev han kørt til et for ham ukendt sted og afhørt om tantens aktiviteter. Han blev hver gang tilbageholdt i nogle timer og efterfølgende løsladt på det sted, hvor han var blevet hentet. I forbindelse med den anden anholdelse, blev familiens bopæl ransaget af ukendte mænd, som konfiskerede familiens ID-dokumenter. Omkring to uger senere blev den mandlige ansøger fyret fra sit arbejde hos det tjetjenske politi. Ved den sidste anholdelse truede myndighederne med at fabrikere en sag mod den mandlige ansøger eller tvinge ham til at rejse til Ukraine, fordi han ikke ville give oplysninger om sin tante. Efter en samlet vurdering af sagens oplysninger kan Flygtningenævnet lægge til grund, at den mandlige ansøger har været tilbageholdt tre gange som forklaret af ham. Nævnet lægger videre til grund, at den mandlige ansøger alene udførte begrænsede aktiviteter for [menneskerettighedsorganisationen], som blev ledet af hans tante […], der efter det oplyste er en profileret menneskerettighedsaktivist. Flygtningenævnet lægger videre til grund, at tilbageholdelsen i [foråret] 2013 skyldtes, at ansøgerne havde taget ophold i hovedhuset på [tantens] ejendom. Det er herved tillagt vægt, at den mandlige ansøger frem til dette tidspunkt ikke havde haft problemer med myndighederne, selvom disse angiveligt havde været bekendt med hans aktiviteter for[menneskerettighedsorganisationen]. Flygtningenævnet lægger videre til grund, at tilbageholdelsen i [efteråret] 2013 i væsentligt omfang var baseret på myndighedernes undersøgelser mod [tanten], ligesom den mandlige ansøger ikke i forbindelse med den første tilbageholdelse havde efterkommet myndighedernes ønske om at fremskaffe materiale, som de mente [tanten] havde gemt. Endelig lægger Flygtningenævnet til grund, at tilbageholdelsen i [foråret] 2014 i det væsentlige var baseret på, at man ønskede at chikanere den mandlige ansøger på baggrund af hans adfærd under de tidligere tilbageholdelser. På denne baggrund, og da den mandlige ansøger som tidligere ansat i politiet under de foreliggende omstændigheder må antages at være i en særlig risikogruppe, kan det ikke med fornøden sikkerhed afvises, at den mandlige ansøger – også henset til de tidligere tilbageholdelser – vil være i en særlig risiko for at blive udsat for tilsvarende overgreb. Den mandlige ansøger findes herefter at have sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til hjemlandet vil være i en særlig risiko for at blive udsat for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Den mandlige ansøger findes ikke at risikere forfølgelse af grunde omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, idet myndighedernes forventede fremfærd overfor ham ikke kan antages at være begrundet i politiske motiver. Der lægges herved vægt på, at den mandlige ansøger i øvrigt er helt uprofileret, og at myndighedernes fremfærd overfor ham snarere har været udslag af almindelig chikane og ikke begrundet i egentlige politiske motiver. Den kvindelige ansøger meddeles opholdstilladelse i konsekvens af den mandlige ansøgers opholdstilladelse. Flygtningenævnet meddeler derfor de russiske statsborgere […] og […] samt deres tre medfølgende børn opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” rusl/2015/23