Nævnet stadfæstede i juni 2007 Udlændingeservices afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Nigeria, født i 1970. Senest indrejst i 2004. I 2005 havde Flygtningenævnet meddelt ansøgeren afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Et flertal af Flygtningenævnets medlemmer havde fundet, at ansøgeren havde opfyld betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Flertallet af nævnsmedlemmerne havde imidlertid fundet, at der efter ansøgerens egne oplysninger, som ikke var blevet nærmere behandlet under nævnsbehandlingen, idet ansøgeren ikke under nævnsbehandlingen havde ønsket at uddybe oplysningerne, var alvorlig grund til at antage, at ansøgeren ved at have dræbt et ikke nærmere oplyst antal mennesker under kampe mellem ANPP og PDP i Nigeria i 2004 havde begået en alvorlig ikke-politisk forbrydelse i sit hjemland. Flertallet af nævnsmedlemmerne havde herefter fundet, at ansøgeren måtte udelukkes fra beskyttelse efter udlændingelovens § 7, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, jf. artikel 1 F (b) i Flygtningekonventionen af 28. juli 1951. I 2006 havde Udlændingeservice fremsendt et brev fra Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager til Flygtningenævnet til orientering. Det fremgår blandt andet af statsadvokatens brev, at statsadvokaten i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 2, havde indstillet sin efterforskning af, om ansøgeren i forbindelse med optøjer i en navngiven by i Nigeria i 2004 havde dræbt et ikke nærmere angivet antal personer. Begrundelsen for at indstille efterforskningen var, at der ikke var en rimelig formodning for, at ansøgeren havde begået strafbare forhold. Statsadvokaten havde i forbindelse med undersøgelsen afhørt ansøgeren, og han havde i forbindelse med den seneste afhøring fragået forklaringen om, at han skulle have dræbt flere personer. Den urigtige forklaring skulle være afgivet for at gavne hans asylsag. På denne baggrund, og da det i øvrigt ikke havde været muligt at finde oplysninger om strafbare forhold begået af ansøgeren i forbindelse med urolighederne i maj 2004, havde statsadvokaten ikke fundet grundlag for at fortsætte efterforskningen. Der var ikke i forbindelse med efterforskningen givet underretning til ansøgerens hjemland om ansøgerens identitet. I april 2007 besluttede Flygtningenævnet på baggrund af oplysningerne i statsadvokatens brev at genoptage sagen. Flygtningenævnet bemærkede, at ansøgerens sag var blevet genoptaget, da ansøgeren i forbindelse med afhøring hos Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager havde fragået den forklaring, han havde afgivet under asylbehandlingen. Under behandlingen af sagen på nævnsmødet forklarede ansøgeren, at den forklaring han havde afgivet for statsadvokaten, havde været urigtig, og at han derfor kunne henholde sig sin tidligere forklaring. Nævnet bemærkede, at det følger af udlændingelovens § 40, at en udlænding skal meddele de oplysninger, der er nødvendige til bedømmelse af, om en opholdstilladelse skal gives. Ansøgeren måtte således sandsynliggøre det asylmotiv, som ansøgeren påberåbte sig. Ansøgeren havde ikke blot på et tidspunkt fragået hovedindholdet i den forklaring, som havde dannet grundlag for, at han ved nævnets afgørelse fra september 2005 var blevet vurderet som omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, men havde også på en lang række andre punkter afgivet skiftende og modstridende forklaringer. Det gjaldt således vedrørende ansøgerens identitet, hans ægteskabelige forhold, og hans pasforhold. Efter forløbet i sagen og de mange skiftende forklaringer, som syntes at variere afhængigt af, hvad der kunne være til fordel for ansøgeren, fandtes han ikke at have sandsynliggjort sit asylmotiv, herunder at han havde deltaget i stridigheder i Nigeria i 2004 på en sådan måde, at han ved en tilbagevenden til Nigeria ville være i en risiko for asylbegrundende forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i en risiko for at blive udsat for forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Efter det anførte fandt nævnet ikke anledning til at tage stilling til udelukkelsesgrundene i Flygtningekonventionen. Ansøgeren opfyldte således ikke betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Nigeria/2007/2