kuwait20181

Nævnet stadfæstede i januar 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig bidoon (statsløs) fra Kuwait. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren har oplyst at være bidoon (statsløs) og shia-muslim fra [hjemby], [område], Kuwait. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Kuwait som bidoon (statsløs) frygter, at han vil blive fængslet og udsat for fysiske overgreb af de kuwaitiske myndigheder. Ansøgeren har endvidere henvist til de generelle forhold for bidoonere (statsløse) i Kuwait. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han altid har været bidoon (statsløs) fra Kuwait, og at hans forældre ligeledes er bidoonere (statsløse) fra Kuwait. Ansøgeren har videre oplyst, at han omkring [nærmere angivet dato primo] 2014 deltog i en demonstration i [nærmere angiven by] for at gøre opmærksom på bidoonernes manglende rettigheder. Han deltog i demonstrationen sammen med sin far og omtrent 200 til 250 andre demonstranter. Efter demonstrationen blev ansøgerens far anholdt af politiet på sin bopæl i [A]-området. Ansøgerens far var fængslet i omkring en måned, hvorefter han blev løsladt, efter hans arbejdsiver betalte kaution for ham. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han ikke selv har oplevet personlige problemer med myndighederne eller andre aktører i Kuwait som følge af sin deltagelse i demonstrationen i [primo] 2014. Ansøgeren har endelig oplyst, at han udrejste illegalt af Kuwait til Tyrkiet i en bil sammen med en menneskesmugler i slutningen af [sommeren/start efterår] 2015. På baggrund af ansøgerens forklaring sammenholdt med den foretagne sproganalyse lægger Flygtningenævnet til grund, at ansøgeren er bidoon (statsløs) fra Kuwait. Flygtningenævnet kan imidlertid ikke lægge til grund, at ansøgeren er i myndighedernes søgelys som følge af sin deltagelse i en demonstration [primo] 2014. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren ikke på noget tidspunkt efter demonstrationen er blevet opsøgt af de kuwaitiske myndigheder. Hertil kommer, at ansøgeren for nævnet har forklaret, at det ikke var som følge af sin deltagelse i demonstrationen, men som følge af de generelle forhold for bidoonere, at han udrejste af Kuwait. Det fremgår af baggrundsoplysninger om situationen for bidooner i Kuwait, at etniske bidoonere udsættes for diskrimination, og at de har begrænsede rettigheder. Uanset de generelt vanskelige forhold for bidoonbefolkningen i Kuwait, kan dette ikke i sig selv begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Heller ikke den omstændighed, at ansøgeren frygter for repressalier som følge af sin illegale udrejse, kan føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet har i den forbindelse lagt vægt på baggrundsoplysninger fra Landinfo fra 2013 og 2014: ”Kuwait, biduner og ulovlig utreise” og ”Kuwait, bidun – dokumenter og formelle forhold”, hvoraf fremgår, at personer, der er udrejst ulovligt, ved genindrejse til Kuwait vil blive afhørt og kan eventuelt blive varetægtsfængslet, men at der ikke er eksempler på tortur, og at tilbageholdte personer får tilstrækkeligt at spise og bliver behandlet godt. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at det ikke kan lægges til grund, at ansøgeren vil være i risiko for at blive udsat for forfølgelse eller asylbegrundende overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Kuwait/2018/1/CABV