Nævnet stadfæstede i april 2011 Udlændingeservices afgørelse vedrørende en mandlig ansøger fra Kina. Indrejst i 2009.
Flygtningenævnet udtalte:
Ansøgeren er etnisk uyghur fra […] i […] i Xinjiang-provinsen. Ansøgeren har ikke været medlem af nogen politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til de generelle forhold for etniske uyghurer i Xinjiang, herunder konflikter i forbindelse med de olympiske lege i 2008 og igen i begyndelsen af 2009 mellem det kinesiske militær og civile uyghurer. Ansøgeren har desuden henvist til, at han søgte om nationalitetspas flere gange for at kunne komme ind på universitetet, men blev afvist af myndighederne, og at han i 2009 blev tilbageholdt en enkelt nat af politiet, idet han arbejdede ulovligt som tolk. Ansøgeren har desuden under nævnsbehandlingen henvist til, at han sammen med sin tante i begyndelsen af 2009 af det kinesiske militær blev fordrevet fra deres hjem og udsat for vold, der indebar sygehusindlæggelse i en uge. Ved en tilbagevenden til Kina frygter ansøgeren som etnisk uyghur at blive fængslet, idet han er udrejst illegalt af landet. Uanset om Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring til grund, finder nævnet ikke, at det af ansøgeren påberåbte asylmotiv kan medføre, at der meddeles ham opholdstilladelse, idet nævnet ikke finder, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Kina risikerer behandling omfattet af udlændingelovens § 7. Nævnet har herved lagt vægt på, at det falder inden for det enkelte lands jurisdiktion at fastsætte sanktioner i tilfælde af ulovlig udrejse. Det fremgår af baggrundsoplysningerne, at sanktionsfastsættelsen i Kina for ulovlig udrejse efter dansk retstradition ikke kan anses for urimelig. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren ikke selv har deltaget i konflikter, og at han først er udrejst et halvt år efter, at han angiveligt blev udsat for hårdhændet behandling af de kinesiske myndigheder. Nævnet finder, at dette var et enkeltstående og afsluttet forhold, der ikke har medført, at ansøgeren fremstår som profileret. De generelle sociale og økonomiske forhold for etniske uyghurer i Kina kan ikke føre til et andet resultat. Flygtningenævnet finder herefter, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Kina vil være i risiko for forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller være i en reel risiko for at blive udsat for forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingeservices afgørelse. kina/2011/1