Nævnet meddelte i oktober 2012 opholdstilladelse (B-status) til en mandlig statsborger fra Kenya. Indrejst i 2011.
Flygtningenævnet udtalte:
”At ansøgeren er etnisk luhya og katolik fra[…], Kenya. Ansøgeren har aldrig været medlem af et politisk parti. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Kenya frygter at blive slået ihjel af politiske støtter til en kenyansk politiker […], som ansøgeren har skrevet artikler om, og som nu er tiltalt af ICC. Ansøgeren har til støtte herfor nærmere oplyst, at der i forbindelse med valget i slutningen af 2007/starten af 2008 opstod voldsepisoder rundt om i Kenya. Ansøgeren rejste til byen [...] for at interviewe folk og dokumentere voldsepisoderne. I begyndelsen af 2008 blev han ringet op af en kvinde, som han kendte, der fortalte, at hun sammen med andre havde skjult sig i en kirke, idet folk fra kalenjin-stammen havde overfaldet dem. Næste dag tog ansøgeren hen til kirken og så, at den var brændt ned, og at folkene, der havde opholdt sig derinde, var døde. Ansøgeren foretog interviews og fandt ud af, at voldsepisoderne var understøttet af den kenyanske politiker […]. Nogle unge fra kalenjin-stammen opsøgte ansøgeren og ville have ham til at udlevere sit materiale. Han blev hjulpet derfra af to personer fra gruppen, som han kendte. Fra foråret 2008 indtil 2010 modtog ansøgeren forskellige trusler per sms på sin telefon, hvori der stod, at de ledte efter ansøgeren, og at de ville slå ham ihjel, fordi de var overbevist om, at han var i besiddelse af materiale. I begyndelsen anmeldte han truslerne til politiet, der dog ikke vendte tilbage til ham. I august 2008 blev der nedsat en kommission af den kenyanske regering, som skulle undersøge, hvad der var sket i forbindelse med volden efter valget. Ansøgeren afgav frivilligt vidneforklaring for den offentlige tilgængelige kommission både i […]og i[…]. I sommeren 2009 blev ansøgeren anholdt af politiet i Nairobi og var tilbageholdt en weekend, hvor han blev udspurgt om, hvilke beviser han havde, som relaterede sig til voldsepisoderne. I sommeren 2010 vendte ansøgeren tilbage til den nedbrændte kirke, da han var i gang med at lave et tv-program. I den forbindelse blev han først chikaneret af nogle unge fra kalenjin-stammen og efterfølgende anholdt af politiet, som konfiskerede hans filmmateriale. Han havde dog gemt et bånd i en taxa, og ud fra det materiale lavede han programmet, der blev vist på tv sommeren 2010 i hele landet. Derefter og indtil sin udrejse i begyndelsen af 2011 boede han forskellige steder, idet han var bange på grund af de trusler, han havde modtaget. Ansøgeren udrejste legalt af Kenya i begyndelsen af 2011 i besiddelse af et ægte pas, hvori der var isat et studievisum til Danmark, der var gyldigt i seks måneder. Ansøgeren har efter sin udrejse talt med sin moder, der har oplyst, at der fem gange fra sommeren 2011 til foråret 2012 er kommet folk til hendes hus, der har sagt, at de vil slå ansøgeren ihjel. Flygtningenævnet finder i det væsentlige at kunne lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at ansøgeren har forklaret konsistent, detaljeret og overbevisende på alle væsentlige punkter. Det findes derfor sandsynliggjort, at ansøgeren fra 2008 til 2010 har modtaget sms trusler på grund af det materiale, han har fremskaffet og offentliggjort i forbindelse med journalistisk arbejde omkring voldsepisoderne i 2007 og 2008. Det findes ligeledes sandsynliggjort, at truslerne under ansøgerens ophold i Danmark er blevet intensiveret og forstærket i form af personlige henvendelser til ansøgerens moder på hendes bopæl startende omkring tidspunktet for ICC’s beslutning om at foretage selvstændige høringer. Efter truslernes karakter findes det sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Kenya vil være i risiko for overgreb fra støtterne til de politikere, der nu er blevet tiltalt ved ICC for deres støtte og finansiering af voldsepisoderne i 2007/2008. Flygtningenævnet finder det ikke sandsynliggjort at de kenyanske myndigheder vil give ansøgeren tilstrækkelig beskyttelse imod sådanne overgreb og lægger herved vægt på ICC’s baggrund for ikke at foretage retssagen i Kenya. Betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, findes ikke opfyldt, idet truslerne mod ansøgeren ikke har relation til hans politiske opfattelse, men til hans formodede viden om voldsepisoderne og hans journalistiske arbejde hermed. Flygtningenævnet meddeler derfor den kenyanske statsborger […] opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” keny/2012/3