Nævnet stadfæstede i november 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig ansøger fra Iran. Indrejst 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni-muslim af trosretning fra Ramadi, al-Tash lejren, Irak. Ansøgeren har sympatiseret med KDPI. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter, at de iranske myndigheder vil anholde, fængsle eller slå ham ihjel, idet hans familie har været politisk aktive for KDPI. Ansøgeren frygter, at de iranske myndigheder vil torturere ham, idet ansøgerens far er efterstræbt af de iranske myndigheder. Ansøgeren har endvidere som asylmotiv henvist til, at han frygter, at de iranske myndigheder ikke vil betragte ham som iransk statsborger og derfor vil diskriminere ham, idet han ikke har dokumentation for sit iranske statsborgerskab. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hans familie udrejste fra Iran i året […], og at familien dengang udrejste, fordi ansøgerens forældre var tilhængere af KDPI. Efter udrejsen bosatte familien sig i al-Tash lejren i Irak, hvor ansøgeren blev født og sidenhen opvoksede som flygtning. Ansøgeren boede i al-Tash lejren i omkring seks til syv år, hvorefter familien på grund af uroligheder i al-Tash området flyttede til Kurdistan og fortsat boede i flygtningelejr. Ansøgeren har endvidere oplyst, at hele hans familie sympatiserede med KDPI inklusiv ansøgeren selv, men at det kun var ansøgerens morfar, som var medlem af KDPI. I Irak uddelte ansøgerens far løbesedler for KDPI. Ansøgerens far hjalp KDPI med praktisk arbejde under partiets festligheder. Ansøgeren har to til tre gange, da han var omkring 14 til 15 år, deltaget i KDPI’s festligheder sammen med sin far. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgeren er født og opvokset i Irak, som barn af iranske forældre, der er kommet til Irak som flygtninge. Flygtningenævnet lægger ligeledes til grund, at ansøgeren er født i al-Tash lejren og senere har opholdt sig i Barika-lejren. Efter ansøgerens egen forklaring, har han ikke selv reelt på nogen måde været politisk aktiv. Ansøgeren har efter sin forklaring alene været med til nogle få KDPI arrangementer, da han var omkring 14 til 15 år gammel. For så vidt angår familiens politiske aktiviteter, er der tale om, at ansøgerens far har delt aviser ud og medvirket til oprydning efter fester. Det fremgår ligeledes af ansøgerens forklaring, at hans far ikke var medlem af KDPI men alene sympatisør. De af ansøgeren under nævnsmødet fremlagte billeder kan ikke føre til en ændret vurdering. Det fremgår af såvel ansøgerens forklaring som akter fra ansøgerens onkels asylsag, at ansøgerens morfar er medlem af KDPI. Flygtningenævnet må imidlertid lægge til grund, at ansøgeren kun har haft ganske begrænset forbindelse til sin morfar. Ansøgeren har således på forespørgsel forklaret, at han ikke anså sin morfar som værende en del af familien jf. referat af asylsamtale den […] side 7 af 9. Det fremgår endvidere af akter fra ansøgerens onkels asylsag, at i hvert fald en moster har været i stand til at vende tilbage til Iran. Da ansøgeren endvidere fremstår helt uprofileret finder Flygtningenævnet det ikke sandsynliggjort, at han ved en indrejse i Iran vil være i fare for asylbegrundende overgreb. Flygtningenævnet bemærker endvidere, at det fremgår såvel af ansøgerens asylskema som hans udtalelser i Flygtningenævnet, at socioøkonomiske forhold har været af helt afgørende betydning for hans ønske om at opnå ophold i Danmark. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsen afgørelse. Flygtningenævnet finder endvidere ikke, efter at nævnet og ansøgerens advokat har haft lejlighed til at gøre sig bekendt med ansøgerens morbrors sagsakter, at der er anledning til at hjemvise sagen.” Iran/2018/368/sme