Nævnet meddelte i februar 2017 opholdstilladelse (K-status) til en mandelig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og agnostiker fra Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive straffet af de iranske myndigheder, fordi de har fundet alkohol på hans jord. Ansøgeren har til støtte herfor henvist til, at han i foråret/sommeren 2014 fik tilladelse til at leje et jordområde, som lå omkring 600 meter fra grænsen til Irak. Omkring et år senere blev han på dette jordområde opsøgt af en gruppe smuglere, der var i færd med at smugle alkohol. Da han blev konfronteret af smuglerne, ankom de iranske myndigheder pludseligt til stedet. De iranske myndigheder anholdt fem personer fra smuglergruppen, og han selv blev ligeledes tilbageholdt, idet myndighederne anklagede ham for at have hjulpet smuglerne. Da to politimænd var i færd med ar føre ham hen til en bil for at afhøre ham, skubbede han til en af politimændene, hvorefter det lykkedes ham at flygte fra stedet. Dernæst tog han ophold hos en ven, og en uge senere udrejste han af Iran. Siden er hans familie flere gange blevet opsøgt af de iranske myndigheder, og hans far er to gange blevet afhørt af myndighederne. Efter han udrejste af Iran, er han blevet idømt otte års fængsel, en bøde på 800-900 millioner tomaner og 168 piskeslag for at have opbevaret 4800 forskellige alkoholiske varer på sin jord og for besiddelse af våben. Ansøgeren har som yderligere asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden frygter forfølgelse som kritiker af regimet, idet han i Danmark har skrevet kritisk om islam på sin Facebook-profil. Ansøgeren har under nævnsmødet forevist sin offentlige Facebook-profil, der blandt andet indeholder et citat fra en kommunistisk forfatter og en artikel med ansøgeren som forfatter, som blandt andet indeholder religionskritiske holdninger. Ansøgeren har i den forbindelse henvist til, at han i 2010 blev fængslet for myndighedskritisk adfærd og idømt to års fængsel, hvoraf han afsonede seks måneder. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet bemærker, at forklaringen om episoden med smuglerne har været konsistent og detaljeret samt fremstår troværdig. Da ansøgeren er flygtet fra stedet og derfor eftersøgt af myndighederne, finder Flygtningenævnet, at der er grund til at antage, at myndighederne vil være opmærksomme på ansøgerens færden også på de sociale medier. Henset til indholdet af opslagene på Facebook-siden sammenholdt med, at ansøgeren tidligere er dømt for regimekritiske udtalelser, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at de iranske myndigheder ved gennemsyn af hans Facebook-profil vil betragte ham som kritiker af regimet. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren på denne baggrund efter en samlet vurdering har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” iran/2017/71/ceb