Nævnet meddelte i juni 2017 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren er etnisk kurder og sunnimuslim af trosretning fra Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive anholdt, tortureret eller slået ihjel som følge af sin fars politiske aktiviteter som sympatisør for KDPI. Ansøgeren har videre henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter, at han vil blive betragtet som en, der har modarbejdet præstestyret. Ansøgeren har til støtte for asylmotivet henvist til, at han er født i Al-Tash-lejren i Irak. Ansøgerens forældre flygtede fra Iran til Irak på grund af krig for mere end 20 år siden. Da ansøgeren var omkring syv-otte år gammel flyttede familien, på grund af uroligheder i Al-Tash lejren til landsbyen [landsby] i det nordlige Irak. Ansøgerens far var politisk aktiv for KDPI i Irak. Ansøgerens far uddelte i Al-Tash lejren partiaviser, deltog i ceremonier og fejring af mærkedage, ligesom han talte med folk om partiet og forsøgte at tiltrække dem. Ansøgeren mener, at faren fortsatte sine aktiviteter i [landsby]. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han har familiemedlemmer, der er vendt tilbage til Iran, som blev fængslet og dræbt, idet de blev beskyldt for at have arbejdet mod de iranske myndigheder. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han aldrig har været i Iran, og han har ingen iranske dokumenter. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring om, at han er iransk kurder og født i Al-Tash-lejren til grund. Nævnet lægger videre til grund, at ansøgerens far har sympatiseret med KDPI, og at han i den forbindelse blandt andet har uddelt aviser og samlet økonomisk støtte for partiet både i Al-Tash-lejren, og da familien boede i [landsby]. Ansøgeren har ikke været i Iran, og han har ikke iranske identitetspapirer, ligesom han kun i begrænset omfang kan tale farsi. Nævnet finder på den anførte baggrund, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en indrejse i Iran risikerer at blive identificeret som tilhørende en politisk aktiv familie og som følge heraf risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2017/207/MJM