Nævnet stadfæstede i marts 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Ansøgeren er mindreårig. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk kurder og sunni muslim fra Kermanshah, Iran. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som sit oprindelige asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter sin stedmor. Ansøgeren frygter endvidere de iranske myndigheder, fordi han har optrådt med en regimekritisk sang i forbindelse med KDPI-DK´s fejring af 2. Rebandan [i vinteren] 2017 i [A]. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hans mor døde for omkring tre år siden. Herefter giftede ansøgerens far sig på ny. Ansøgerens stedmor skældte ham ud og slog ham, ligesom hun sendte ham ud af huset for at arbejde og ikke gav ham mad nok. Han blev slået hver anden eller tredje dag. Ansøgeren snakkede med sin far om problemerne, men det hjalp ikke. Ansøgeren bad derfor sin far om hjælp til at udrejse. Ansøgeren har videre gjort gældende, at han [i vinteren] 2017 deltog i KDPI-DK´s fejring af 2. Rebandan i [A], og at han sammen med sin ven [B] foran flere hundrede deltagere fremførte en sang, der handlede om den kurdiske opstand og martyrerne, og at peshmergaerne er kurdernes håb, og at de altid ville kæmpe for et frit Kurdistan. Deres optræden blev filmet på mobiler af flere af festdeltagerne, og en af dem har lagt filmen op på KDPI-DK´s sorani Facebook side. Endvidere har partiet lagt filmen på YouTube, hvor den er offentligt tilgængelig. Ansøgeren er ikke medlem af KDPI og har ikke tidligere udført aktiviteter for dem. Han tog kun med til festen for at danse og more sig og for at komme væk fra asylcentret. Han tænkte ikke på, at det var en regimekritisk sang, han optrådte med, eller at han risikerede, at de iranske myndigheder ville anse ham for at være politisk aktiv for KDPI og den kurdiske bevægelse. Flygtningenævnet skal indledningsvist bemærke, at ansøgeren er fremstået med tilstrækkelig modenhed til at gennemgå asylsagsbehandlingen. Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at ansøgeren har besvaret de stillede spørgsmål relevant og sammenhængende på en måde, der har vist, at han har forstået både de stillede spørgsmål og deres betydning. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaringer om begge asylmotiver til grund. Om den del af ansøgerens asylmotiv, der omhandler konflikten med stedmoren, skal nævnet bemærke, at stedmorens behandling af ansøgeren ikke har haft en karakter og intensitet, der kan sidestilles med asylbegrundende forfølgelse eller overgreb indenfor anvendelsesområdet af udlændingelovens § 7. Om offentliggørelsen af ansøgerens optræden med en regimekritisk sang på KDPI-DK´s møde i [vinteren] 2017 bemærker et flertal af nævnets medlemmer, at ansøgeren hverken før eller efter denne optræden har været aktiv i KDPI eller den kurdiske sag i øvrigt, og at det samme gælder hans familie. Ansøgeren bliver ikke præsenteret ved navn, og hans navn fremgår hverken af teksterne på videoen eller på anden måde. Ansøgerens og [B] optræden varer ca. 2½ minut, mens det offentliggjorte sammendrag fra festen i øvrigt har en samlet varighed på over en time. Kameraet viser i kortere sekvenser ansøgeren og [B], og resten af tiden ser man de øvrige festdeltagere. Ansøgeren er filmet på nogen afstand, dels fra siden, dels hvor han kigger ned. Hvor han er filmet forfra, er den underste del af hans ansigt en stor del af tiden dækket af mikrofonen. Det er derfor ikke umiddelbart nemt at genkende ham for personer, som ikke kender ham i forvejen. Ansøgeren har forklaret, at han hverken følger KDPI-DK´s side på Facebook, har liket den eller er venner med den. Han har også forklaret, at han ikke er tagget på Facebook-opslaget. Flertallet finder det herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren, der ikke er profileret i forhold til de iranske myndigheder, ved denne enkeltstående optræden er kommet i de iranske myndigheders søgelys, og at han af den grund vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb ved en tilbagevenden til Iran. Det er herefter ikke sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran risikerer forfølgelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller risikerer dødsstraf, tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Iran/2017/110/SEL