iran201690

Nævnet meddelte i november 2016 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk kurder fra Kermanshah, Iran. Han har oplyst, at han oprindeligt tilhørte trosretningen Ahl-e Haqq (yarasan), men at han efterfølgende i Danmark er konverteret til kristendommen. Ansøgeren har været sympatisør for KDPI, og han har udført politiske aktiviteter for partiet i form af uddeling af løbesedler og pjecer. Ansøgeren har oprindelig alene som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive straffet og henrettet af det iranske regime, idet han har udført politiske aktiviteter. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at civilklædte efterretningsfolk opsøgte ansøgerens bopæl [i sommeren] 2015 – dagen efter ansøgeren havde udført politiske aktiviteter for KDPI. Ansøgeren var ikke selv hjemme, men ansøgerens far blev taget med til efterretningstjenestens kontor. Her fik faren forevist fotooptagelser af ansøgeren, der var i færd med at uddele løbesedler. Ansøgeren far fik lov til at gå under betingelse af, at han skulle udlevere ansøgeren til efterretningstjenesten. Ansøgeren har under mødet for Flygtningenævnet som asylmotiv yderligere henvist til, at han under opholdet i Danmark er konverteret til kristendommen og ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om, at han har udført politiske aktiviteter i Iran som sympatisør for KDPI i form af uddeling af løbesedler til grund, idet den fremstår divergerende, påfaldende og konstrueret til lejligheden. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret upræcist med hensyn til tidspunkterne for uddeling af løbesedlerne, antal gange, hvor han uddelte løbesedlerne samt om antal af løbesedler, som han modtog fra [A]. Ansøgeren har endvidere forklaret usammenhængende om, hvad han fik at vide efter den sidste uddeling af løbesedler [i sommeren] 2015 fra henholdsvis sin søster/eller sin far. Nævnet finder endvidere, at omstændighederne i forbindelse med, at ansøgeren kom i myndighedernes søgelys, forekommer påfaldende. Nævnet finder det endvidere påfaldende, at udtalelsen fra ansøgerens uddannelsessted, som han angiveligt blev smidt ud fra [i slutningen af] 2013, er dateret [en dato i foråret] 2015 – før ansøgerens udrejse fra Iran – henset til, at han til asylsamtalen oplyste, at han først havde bedt sin onkel om at indhente udtalelsen efter, at han kom til Danmark. Flygtningenævnet tiltræder derfor, at ansøgeren ikke på dette grundlag er omfattet af anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7. Spørgsmålet er herefter, om ansøgerens oplysninger om, at han efter ankomsten til Danmark – men inden afslaget på asyl – er konverteret til kristendommen, indebærer, at han har ret til beskyttelse i Danmark. Flygtningenævnet finder efter en samlet konkret og individuel vurdering ikke at kunne afvise, at ansøgerens konversion fra Ahl-e Haqq (yarasan) til kristendommen er reel. Det er herved indgået i nævnets vurdering, at ansøgeren kort efter ankomsten til Danmark begyndte at deltage i gudstjenester, at han har forklaret detaljeret og troværdigt om sin interesse for kristendommen, at han er blevet døbt, og at han har uploadet billeder af sin dåb på sin åbne facebook-profil, ligesom en filmoptagelse af dåben efter det oplyste er uploadet på en vens profil. Herefter finder Flygtningenævnet, at ansøgeren som følge af sin konversion ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet finder ikke, at den omstændighed, at ansøgeren ved byretten er blevet idømt 30 dages fængsel med en prøvetid på et år for overtrædelse af straffelovens § 244 og udvist af Danmark med indrejseforbud i fire år er til hinder for, at der gives opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, jf. udlændingelovens § 10, stk. 3, 1. pkt. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på kriminalitetens karakter. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Iran/2016/90/LAJ