iran201528

Nævnet stadfæstede i august 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er iransk statsborger, etnisk kurder og muslim af trosretning fra Al-Tash-lejren i Irak. Ansøgeren har sympatiseret med det politiske parti Kurdish Democratic Party of Iran (KDPI). Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter at blive forfulgt af myndighederne som følge af sine politiske aktiviteter. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Italien frygter at blive dræbt af en bande bestående af albanere og kurdere. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han har sympatiseret med det politiske parti Kurdish Democratic Party of Iran (KDPI). Ansøgeren har deltaget i partiets møder, og ansøgeren har videredistribueret materiale på vegne af partiet. Ansøgeren fragtede 400-500 eksemplarer af [en kurdisk avis] fra Irak til Iran på et ukendt tidspunkt i 2006. Ansøgeren afleverede eksemplarerne til en mand ved navn [A] i den iranske landsby […]. [A] blev som følge heraf tilbageholdt, imens ansøgeren nåede at flygte tilbage over grænsen til Irak. [A] angav ansøgeren til de iranske myndigheder. Ansøgeren udrejste illegalt af Irak på et ukendt tidspunkt i 2010. I starten af 2014 blev ansøgeren af sin fader informeret om, at et medlem af ansøgerens klan, som var ansat ved den iranske efterretningstjeneste, havde opsøgt ansøgerens families bopæl to-tre gange i starten af 2014. Ansøgeren har endvidere til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han på et asylcenter i Italien blev truet med en kniv af en person fra en bande som følge af, at ansøgeren havde anmodet personer fra gruppen om ikke at ryge hash på ansøgerens værelse på asylcenteret. Ansøgeren anmeldte forholdet til politiet, hvorefter gruppen truede ansøgeren på livet. Et flertal af Flygtningenævnets medlemmer lægger efter ansøgerens forklaring til grund, at ansøgerens forældre var politiske aktive i KDPI, da familien flygtede fra Iran til Irak, og at hans far fortsatte sine politiske aktiviteter under opholdet i Al-Tash-lejren og siden i området omkring Barika-lejren, da familien flyttede dertil i 2006.  Flygtningenævnets flertal finder efter en samlet vurdering, herunder de foreliggende baggrundsoplysninger, herefter ikke, at det kan afvises, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for myndighedsforfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Ansøgeren har opholdstilladelse som flygtning i Italien, og vil derfor kunne indrejse og opholde sig der legalt, ligesom han i Italien vil være beskyttet imod refoulement. Nævnet kan på baggrund af ansøgerens divergerende og udbyggende forklaring om konflikten med mafia-banden, ikke lægge ansøgerens forklaring herom til grund. Det bemærkes, at ansøgeren i relation til konflikten blandt andet har forklaret divergerende med hensyn til antallet af personer, der overfaldt og truede ham, ligesom det først er i forbindelse med mødet i nævnet, at han har forklaret, at et af bandens medlemmer sidder fængslet. Det bemærkes videre, at det alene beror på ansøgerens formodning, at der er tale om en organiseret bande med forgreninger til hele Italien, samt endeligt at han må henvises til at søge de italienske myndigheders beskyttelse. Idet nævnet lægger til grund, at ansøgeren i Italien har beskyttelse, som omhandlet i udlændingelovens § 7, stk. 3 (nuværende § 7, stk. 4), stadfæster nævnet Udlændingestyrelsens afgørelse.” Iran/2015/28