Nævnet meddelte i november 2018 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunni muslim fra Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter repressalier fra unavngivne militser, idet hans bror, [A], er efterstræbt på baggrund af sin kunst, og fordi han betragtes som kommunist. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv forklaret, at hans bopæl, hvor han boede med sine fire brødre, er blevet opsøgt to gange. Under første opsøgning trængte maskerede og bevæbnede mænd ind i deres hjem. De ransagede huset og spurgte efter ansøgerens bror, [A]. De forlod hjemmet, da de ikke kunne finde [A]. Omkring en måned senere hørte ansøgeren skud foran sin bopæl og nogle mænd råbte skældsord på gaden, hvorefter de satte ild til ansøgerens bil, som holdt udenfor. Efter to uger udrejste ansøgeren til Tyrkiet. Flygtningenævnet lægger ligesom Udlændingestyrelsen ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren har bestyrket sin forklaring om, at hans brødre er flygtet til Tyrkiet og er anerkendt af UNHCR som flygtninge, ved at fremlægge udskrifter fra UNHCR vedrørende 3 af hans brødres flygtningestatus i Tyrkiet. Ansøgerens forklaring om, at hans bror [A] har fortsat sit kunstneriske virke i Tyrkiet, er endvidere bestyrket med fotos af [A]’s kunst og af en kunstudstilling i Tyrkiet, hvor en række værker er udstillet. Ansøgeren har henvist til, at [A] på en falsk Facebookprofil uberettiget udstilles som en blasfemisk kunstner, at profilen både omtaler [A]’s kunstnernavn og rigtige efternavn, og at kommentarer på profilen indeholder trusler rettet mod hele familien. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved tilbagevenden til Irak som følge af reaktionerne på [A]’s kunst, der er kritisk overfor det irakiske militær og myndigheder, risikerer forfølgelse af shia muslimske militser, som ifølge Flygtningenævnets baggrundsoplysninger i vidt omfang kan operere i Irak uden at risikere straf. Eftersom årsagen til risikoen for forfølgelse ikke er knyttet til en bestemt lokalitet, er det ikke relevant at henvise ansøgeren til et internt flugtalternativ i Irak. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” irak/2018/110/SLH