Nævnet stadfæstede i april 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunni-muslim af trosretning fra Bagdad, Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter at blive tvangsrekrutteret af militser under Al-Hashd Ash-Shabi. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han er blevet kontaktet på gaden tre gange, hvor militsmedlemmer har opfordret ham til at melde sig til militærtræning som en del af en hvervekampagne. Ansøgeren talte dem efter munden, hvorfor han fik lov til at gå alle tre gange. Ansøgeren udrejste, da han fik at vide, at hans liv var i fare. Ansøgeren har videre oplyst, at hans forældre siden oplysnings- og motivsamtalen [i starten af] 2016 er blevet opsøgt på deres bopæl to gange. Personerne spurgte efter ansøgeren. Personerne forlod ansøgerens forældres bopæl begge gange, idet de fik at vide, at ansøgeren ikke var hjemme. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund. Nævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende om de angivelige henvendelser fra militsmedlemmer. Ansøgeren har til oplysnings- og motivsamtalen i Udlændingestyrelsen oplyst, at han i [sommeren] 2015 blev opsøgt af tre militsmedlemmer, der ønskede at hverve ham. Under samme samtale oplyste ansøgeren, at han tre dage senere oplevede endnu en henvendelse, hvor to personer opsøgte ham, og yderligere under samme samtale oplyste ansøgeren, at han en uge senere fik en tredje henvendelse, hvor en mand bad ham om at følge med til en moské, hvor tre mænd truede med at dræbe ham. Under asylsamtalen i Udlændingestyrelsen oplyste ansøgeren, at der gik 20 til 25 dage mellem de to første henvendelser, hvor personerne henvendte sig til ham på gaden, og at der ved anden henvendelse var tale om tre personer og ikke to. Under nævnsmødet har ansøgeren forklaret, at anden henvendelse fandt sted tre dage efter den første, og at tre personer henvendte sig til ham. Endvidere har nævnet lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende om, hvorvidt militsmedlemmerne kendte hans navn. Til oplysnings- og motivsamtalen i Udlændingestyrelsen har ansøgeren oplyst, at han formoder, at mændene kendte hans navn. Til asylsamtalen og under nævnsmødet har ansøgeren oplyst, at mændene kaldte ham ved navn ved alle tre henvendelser. Endelig har ansøgeren forklaret divergerende om, hvorvidt militsmedlemmerne har udsat ham for vold og fremsat trusler mod ham. I asylansøgningsskemaet har ansøgeren anført, at han har været udsat for overfald. Til oplysnings- og motivsamtalen har ansøgeren oplyst, at militsmedlemmerne truede med at slå ham ihjel, mens de var i moskéen. Til asylsamtalen har ansøgeren oplyst, at militsmedlemmerne aldrig har fremsat trusler mod ham eller udsat ham for vold. Under nævnsmødet har ansøgeren oplyst, at militsmedlemmerne udsatte ham for vold. Nævnet har tillige lagt vægt på, at ansøgeren først under asylsamtalen oplyste, at han gemte sig to uger i [by] inden sin udrejse fra Irak. Ansøgerens forklaring om, at han under samtalerne var meget nervøs, kan ikke føre til en ændret vurdering. Endelig har nævnet lagt vægt på, at det fremgår af Carnegie Endowment for Peace, ”The Popularity of the Hashd in Iraq”, af 1. februar 2016 at tvangsmæssig rekruttering til Al-Hashd Ash-Shabi formelt ikke finder sted, idet den frivillige rekruttering opfylder militsernes behov. Endelig bemærker nævnet, at den generelle sikkerhedssituation i Irak, ikke er af en sådan karakter, at det kan antages, at der er en generel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3. Efter en samlet bedømmelse finder Flygtningenævnet ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Irak vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i risiko for overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Irak/2017/60/SHH