Nævnet stadfæstede i november 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunnimuslim af trosretning fra Mosul, Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter ISIL. Ansøgeren har som nyt asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter myndighederne og shiitiske militser, idet disse nu har overtaget kontrollen over Mosul, ligesom der nu er udstedt en arrestordre på ansøgeren, jf. nedenfor. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han er født og opvokset i Mosul. Den 14. juni 2014 angreb ISIL Mosul og overtog kontrollen med store dele af byen. På en ukendt dato i [sommeren] 2015 blev ansøgeren antastet af personer fra ISIL ude foran sit hus. De spurgte ansøgeren, hvorfor han havde barberet sit skæg væk. De tog ansøgeren med til [navn] markedet, hvor de gav ansøgeren 30 piskeslag foran en flok mennesker. Herefter blev ansøgeren taget med til deres emir, som sagde til ansøgeren, at han ikke skulle fjerne sit skæg igen, og at straffen herfor næste gang ville være hård. Cirka en uge forud herfor, havde ISIL opsøgt ansøgerens bopæl, mens ansøgeren ikke var hjemme. De havde spurgt ansøgerens far, hvorfor ansøgeren ikke kom i moskéen og bad. Ansøgerens bopæl blev yderligere opsøgt tre gange af ISIL i henholdsvis [nærmere angiven måned i sommeren] og [nærmere angiven måned i efteråret] 2015. Ansøgeren har været på arbejde alle tre gange. I slutningen af [nærmere angiven måned i efteråret] 2015 blev ansøgerens far tilbageholdt af ISIL i en måned. Da faren blev løsladt, fortalte han ansøgeren, at han var nødsaget til at forlade landet, idet ISIL havde stillet ham flere spørgsmål om ansøgeren. Ansøgeren udrejste kort herefter af Irak. Ansøgeren har som nyt asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter shiitiske militser, idet disse nu har overtaget kontrollen over Mosul. Ansøgeren har til støtte herfor henvist til, at han efterfølgende har været i løbende kontakt med sin familie, herunder sin søster. Hun boede i Mosul, men flygtede i [efteråret] 2015 til Bagdad. Hun vendte tilbage til Mosul i starten af 2017, da myndighederne havde fordrevet ISIL fra det østlige Mosul. Søsteren har fortalt ansøgeren, at myndighederne i foråret 2017 har opsøgt bopælen og spurgt efter ansøgeren, i hvilken forbindelse søsteren fik fremvist en skrivelse fra domstolen. Søsteren tog et billede af skrivelsen. Af skrivelsen fremgår det, at domstolen har udstedt en instruks til politiet om at anholde ansøgeren, idet han er mistænkt for at have samarbejdet med ISIL. Ansøgeren har endvidere henvist til, at myndighederne i dag består af forskellige shiitiske militser, og at der foregår massakrer mod sunnimuslimer, idet de mistænkes for at have støttet ISIL. Flygtninge-nævnet kan lægge centrale dele af ansøgerens forklaring om dennes oprindelige asylmotiv til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at han i en række tilfælde er blevet opsøgt af medlemmer af ISIL på sin bopæl, ligesom også hans far er blevet opsøgt. Flygtningenævnet lægger endvidere til grund, at ansøgeren i sommeren 2015 er blevet pisket af ISIL på et marked. Endvidere lægges det til grund, at hans far i en periode er blevet tilbageholdt af ISIL. Det lægges efter indholdet af de seneste baggrundsoplysninger om Mosul til grund, at ISIL er fordrevet fra Mosul, og at regeringen sammen med grupperinger støttet af regeringen har kontrollen over Mosul. Flygtningenævnet lægger herefter til grund, at den generelle sikkerhedssituation i Mosul ikke er af en sådan karakter, at det i sig selv kan føre til, at ansøgeren meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Ansøgeren har heller ikke sandsynliggjort, at han er profileret over for eller har konkrete konflikter, herunder med shia-militser i Mosul. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren selv har forklaret, at han er blevet pisket offentligt af ISIL, hvorfor han ikke umiddelbart kan antages at fremstå som ISIL-sympatisør i offentligheden. Ansøgeren har endvidere forklaret divergerende om, hvorvidt myndighederne nu forfølger personer, der har opholdt sig i Mosul under ISIL’s styre, eller personer der forlod Mosul under ISIL’s styre og efterfølgende er vendt tilbage. Ansøgeren har heller ikke sandsynliggjort, at forholdene i Mosul og specifikt Øst-Mosul, hvor ansøgeren kommer fra, trods svære på grund af ødelæggelser i byen, er af en sådan karakter, at han ikke kan henvises til at tage ophold der. Hverken indholdet eller karakteren af det fremlagte dokument eller det forhold, at ansøgeren er sunnimuslim kan føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Irak/2017/224/MJM