irak201653

Nævnet stadfæstede i november 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
”Ansøgeren er etnisk araber og sunni-muslim fra Bagdad, Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter overgreb fra en gruppe ukendte personer, der kidnappede ham på vej til skole. Han frygter ligeledes shia-militser, idet han selv er sunni-muslim. Endvidere frygter han at skulle aftjene militærtjeneste i Irak, ligesom han frygter for bombninger. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at han [i efteråret] 2015 blev bortført på vej til skole, hvor han fik en sæk over hovedet og hevet ind i en bil. Han blev kørt til et ukendt sted, hvor han blev tilbageholdt i et værelse, hvor han var lagt i håndjern og blev udsat for fysiske overgreb. Ansøgerens bortførere ringede til ansøgerens far og fortalte, at de havde bortført ansøgeren og ville dræbe hele hans familie, hvis de kontaktede politiet. Ansøgeren blev løsladt efter tre dage, hvor han blev efterladt ved en bro i Bagdad med en besked om, at hans forældre skulle betale 10.000 USD som løsesum inden for en uge, og at ansøgeren og hans familie ville blive dræbt, hvis det blev meldt til politiet. Ansøgeren tog herefter hjem til sin far, hvorefter faren indsamlede penge til ansøgerens udrejse. Ansøgeren udrejste samme dag, som han blev løsladt. Ansøgeren har forklaret, at hans far er særligt profileret som tidligere chef for [en institution] i Bagdad og medlem af [en national sports-komité] med forbindelse til Saddam Husseins styre. Ansøgeren har ligeledes forklaret, at det er meget almindeligt i Irak med kidnapninger med krav om løsepenge. Derfor, og da der er forløbet 12-13 år, siden ansøgerens far var eksponeret, da faderen i de følgende år har kunnet passe et arbejde som taxachauffør, og da ansøgeren ikke har forklaret om, at familien i de mellemliggende år oplevede problemer i anledning af faderens tidligere arbejde, er det usandsynligt, at den kidnapning, ansøgeren har forklaret at have været udsat for, skete som følge af faderens tidligere arbejde og tilknytning til det tidligere styre. Forholdet må herefter betragtes som en følge af den almindelige sikkerhedsmæssige situation i Irak, der ikke i sig selv kan begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Da der nu er forløbet mere end et år siden den kidnapning, ansøgeren har forklaret om, uden at kidnapperne har modtaget løsesummen, og uden at de har gjort alvor af deres trusler, må forholdet betragtes som en afsluttet kriminel handling. De generelle forhold for sunni-muslimer i Bagdad kan ikke i sig selv begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Da militærtjeneste efter Nævnets baggrundsoplysninger er frivillig, kan ansøgerens frygt for at blive indkaldt til militærtjeneste ikke tillægges betydning. Ansøgeren har herefter ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Irak vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb, omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Irak/2016/53/ADP