Nævnet stadfæstede i august 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk araber og sunni-muslim fra bydelen […], Ramadi i Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter at blive dræbt af Islamisk Stat, fordi han har nægtet at lade sig rekruttere. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter at blive dræbt af de shia-muslimske militser i Bagdad. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han i 2014 flyttede fra Bagdad til byen Rawa, fordi hans ven, […], var blevet dræbt af en shia-muslimsk milits. Tre-fire uger efter ansøgerens ankomst til Rawa begyndte Islamisk Stat at komme i byen, og i [primo] 2014 blev ansøgeren opsøgt af tre personer fra Islamisk Stat, der ønskede at rekruttere ham. Ansøgeren blev efterfølgende opsøgt af personerne fra Islamisk Stat yderligere tre gange, og i forbindelse med det sidste besøg i [ultimo] 2014 fik han at vide, at han havde to dage til at slutte sig til dem, og at han ville blive dræbt, hvis han ikke gjorde dette. Herefter vendte ansøgeren tilbage til Bagdad. I [ultimo] 2014 var ansøgeren ude at køre sammen med to af sine venner. Bilen blev stoppet ved en kontrolpost, og da mændene ved kontrolposten opdagede, at ansøgeren og hans venner var sunni-muslimer, åbnede de ild mod bilen. Det lykkedes imidlertid ansøgeren og hans venner at slippe væk. [Ultimo] 2014 var ansøgeren igen ude at køre med to af sine venner. Da de kom til en kontrolpost, kunne de se, at personerne i bilerne foran dem fik tjekket deres ID-dokumenter, og ansøgeren og hans venner besluttede sig derfor for at stikke af, hvorefter kontrolposten åbnede ild mod bilen. [Primo] 2015 truede en af ansøgerens medstuderende på universitet i Bagdad, […], ansøgeren. Ansøgeren holdt sig herefter fra universitetet indtil [primo] 2015. [Den medstuderende] truede igen ansøgeren [primo] 2015, hvorefter ansøgeren skjulte sig. [Medio] 2015 blev ansøgerens bil bragt til standsning i området […], og ansøgeren blev herefter udsat for et fysisk overgreb. Han formoder, at en af overfaldsmændene var identisk med [den medstuderende]. Det lykkedes imidlertid ansøger at slippe væk, og den [medio] 2015 udrejste han til Tyrkiet. Flygtningenævnet kan i det væsentlige ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren på centrale punkter har forklaret divergerende og udbyggende, ligesom forklaringen fremstår konstrueret. Flygtningenævnet kan ikke udelukke, at ansøgeren har opholdt sig i Rawa, og at ansøgeren som led i en almindelig hvervekampagne er blevet kontaktet af IS. Ansøgeren fraflyttede imidlertid Rawa i [ultimo] 2014, og IS har ikke forsøgt at opsøge ansøgeren på noget tidspunkt frem til ansøgerens udrejse i [medio] 2015. Flygtningenævnet finder på den baggrund, at der ikke mellem ansøgeren og IS eksisterer en konflikt, der er asylbegrundende. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sin konflikt med [den medstuderende] til grund. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende og udbyggende, herunder at ansøgeren ikke har omtalt konflikt med [den medstuderende] i asylansøgningsskemaet af [medio] 2015. Flygtningenævnet kan endvidere ikke lægge ansøgerens forklaring om episoden den [medio] 2015 til grund, da den forekommer konstrueret og ikke selvoplevet. Selvom det måtte lægges til grund, at de biler, som ansøgeren befandt sig i, ved to episoder i [ultimo] 2014 er blevet skudt efter af shiamuslimske militser, finder Flygtningenævnet, at disse episoder ikke var direkte rettet mod ansøgeren og derfor falder udenfor anvendelsesområdet for udlændingelovens § 7. Endelig finder Flygtningenævnet på grundlag af de foreliggende baggrundsoplysninger, at den generelle sikkerhedsmæssige situation i Irak, herunder for sunnimuslimer i Bagdad, ikke er af en sådan karakter, at det kan antages, at der er reel risiko for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Ansøgeren vil derfor på ny kunne tage ophold i Bagdad uden at blive udsat for overgreb eller forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet finder det således ikke sandsynliggjort, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Irak vil risikere forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse..” Irak/2016/26/COL