Nævnet stadfæstede i september 2008 Udlændingeservices afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i 2001. I august 2002 meddelte Udlændingeservice ansøgeren afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. I januar 2005 stadfæstede Flygtningenævnet afgørelsen. I juli 2008 besluttede Flygtningenævnet at genoptage sagen. Flygtningenævnet udtalte, at ansøgeren som asylmotiv ved sin indrejse havde henvist til frygt for myndighedsovergreb, fordi han ikke ville udlevere oplysninger om kunder til myndighederne, hvilket motiv blev forkastet af nævnet i januar 2005 som utroværdigt. Ansøgeren havde derefter i juli 2006 anmodet om genoptagelse af sagen på baggrund af eftersendte dokumenter, der skulle godtgøre, at han nu var eftersøgt som mistænkt for at have udleveret oplysninger til det tidligere styre. I august 2007 begærede ansøgeren via sin advokat på ny sagen genoptaget som følge af, at hans fader var blevet bortført og siden dræbt, uden at der var nævnt noget om den formodede årsag til drabet. Ansøgeren havde siden i september 2007 oplyst til sin advokat, at familien skulle være flygtet fra Irak, og at han ville undersøge familiens nuværende opholdssted. Ansøgeren havde endelig via sin advokat i november 2007 fremsendt et brev fra moderen om dennes angivelige flugt til Syrien. Der var ikke heri nævnt supplerende årsager til drabet eller flugten. Ansøgerens advokat havde i en skrivelse fra december 2007 anvendt brevet til støtte for ansøgerens anbringende om, at han risikerede overgreb som følge af mistanke for at have samarbejdet med det tidligere styre. Nævnet havde dernæst i maj 2008 modtaget en fornyet begæring om genoptagelse, nu under henvisning til, at ansøgerens moder skulle være feylikurder, og at dette skulle være årsag til mordet på faderen og familiens flugt. Begrundelsen var vedlagt et brev fra ansøgerens moder dateret april 2008, hvori der henvistes til etniciteten. Nævnet fandt ikke, at ansøgerens forklaring om moderens etnicitet var troværdig. Nævnet bemærkede, at oplysningerne var fremkommet sent i forløbet, og efter at nævnet i flere tilfælde havde givet asyl til feylikurdere fra Bagdad. Nævnet bemærkede også, at oplysningerne var direkte i modstrid med ansøgerens oprindelige oplysninger ved asylregistreringen, hvor han i en oplæst og vedstået rapport havde oplyst, at begge forældre var arabiske irakere og shiamuslimer. Det forhold, at ansøgeren oplyste, at flere familiemedlemmer herunder han selv har typiske feylikurdiske navne, kunne på denne baggrund ikke tillægges betydning og dermed ikke begrunde hjemvisning. Ansøgeren havde derfor fortsat ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden ville være i risiko for asylrelevant forfølgelse efter udlændingelovens § 7, jf. lovbekendtgørelse 711 af 1. august 2001. Irak/2008/52