Nævnet stadfæstede i oktober 2018 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende et ægtepar samt tre børn, der har oplyst at være bidoonere (statsløse) fra Kuwait. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Flygtningenævnet har efter de foreliggende oplysninger ikke fundet, at ansøgernes udeblivelse kan anses som lovligt forfald, og Flygtningenævnet har derfor besluttet at fremme sagen, jf. Flygtningenævnets forretningsorden § 36, stk. 1, 1. pkt. Ansøgerne er efter det af dem oplyste etniske arabere og shia-muslimer fra Sulaibiyah, Kuwait. Den mandlige ansøger har deltaget i tre demonstrationer, men han har herudover ikke været politisk aktiv. Den kvindelige ansøger har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgerne har som asylmotiv henvist til, at de ved en tilbagevenden til Kuwait frygter at blive fængslet eller slået ihjel, da den mandlige ansøger har deltaget i demonstrationer for bidooneres rettigheder, og da han er flygtet fra de kuwaitiske myndigheder. Den mandlige ansøger har endvidere henvist til, at han frygter at blive fængslet af de kuwaitiske myndigheder som følge af familiens illegale udrejse. Ansøgerne har endvidere henvist til de generelle forhold for uregistrerede bidoonere i Kuwait. Ansøgerne har til støtte for deres asylmotiv oplyst, at den mandlige ansøger deltog i tre demonstrationer i henholdsvis 2012, 2013 og [vinteren] 2014. Efter demonstrationen i [vinteren] 2014 tog den mandlige ansøger tilbage til sin bopæl, hvor han senere blev anholdt og tilbageholdt i tre til fem dage. Da den mandlige ansøger blev løsladt, skrev han under på et stykke papir. Han vidste på det tidspunkt ikke, hvad han skrev under på. Senere viste det sig, at han havde skrevet under på, at han ville angive bidoonere, som deltog i demonstrationer. Efter løsladelsen af den mandlige ansøger opsøgte politiet bopælen og bad den mandlige ansøger om at melde sig hos dem, hvilket han gjorde. Den mandlige ansøger blev opsøgt af myndighederne flere gange efterfølgende. Ansøgerne udrejste illegalt af Kuwait i [efteråret] 2015, fordi vejen til Europa blev åbnet. Efter udlændingelovens § 40 skal en udlænding meddele de oplysninger, der er nødvendige til bedømmelse af, om den pågældende er omfattet af udlændingelovens § 7. Det følger heraf, at en udlænding, der søger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, må sandsynliggøre den identitet og det asylgrundlag, som udlændingen påberåber sig. Flygtningenævnet finder, at ansøgerne hverken har sandsynliggjort deres identitet eller deres asylmotiv. Flygtningenævnet har i den forbindelse taget hensyn til, at ansøgerne oplyser at være analfabet. Flygtningenævnet lægger ved vurderingen både for så vidt angår identiteten og asylmotivet vægt på de samme omstændigheder, som Udlændingestyrelsen har anført i begrundelsen for sin afgørelse, idet nævnet finder, at det, der er anført for nævnet, ikke kan føre til en anden vurdering. Flygtningenævnet bemærker særligt, at ansøgerne har forklaret divergerende om antallet af demonstrationer, som den mandlige ansøger angiveligt skulle have deltaget i. Der er endvidere forklaret divergerende om centrale forhold i forbindelse med den mandlige ansøgers arrestation, herunder såvel hvordan politiet kom ind på deres bopæl som hvorvidt den mandlige ansøger fik bind for øjnene. Flygtningenævnet bemærker endvidere, at særligt den kvindelige ansøger har vist ukendskab til det lokalområde, hvor hun angiveligt boede. Endeligt bemærkes, at ansøgerne også har afgivet divergerende forklaringer om, hvorvidt den kvindelige ansøger jævnligt forlod hjemmet for at gå til et huseniet. Det bidrager yderligere til den generelle tvivl om ansøgernes identitet og oprindelse dels, at den mandlige ansøger ikke har villet give samtykke til sambehandling med andre personer, der oplyses at være i familie med ham, dels at ansøgernes sønner, hvoraf den ene fortsat opholder sig i Danmark, over for de ungarske myndigheder har oplyst at være fra Syrien. En Facebook-profil i et navn svarende til sønnens indeholdende en del referencer til Irak medvirker yderligere til at rejse tvivl om ansøgernes oprindelse. Flygtningenævnet bemærker i tilknytning hertil, at ansøgerne selv har valgt at udeblive fra nævnsmødet. De har dermed afskåret sig fra nærmere at redegøre for de ovennævnte forhold, ligesom det særligt for sønnens vedkommende ikke har været muligt for Flygtningenævnet at forholde sig til, om han fremstår som lignende den person, der har den ovennævnte Facebook-profil. Yderligere bemærkes, at de oplysninger, som sønnerne har meddelt de ungarske myndigheder ikke kan lades ude af betragtning ved vurderingen af ansøgernes troværdighed, alene fordi de pågældende muligt ikke ville kunne sendes tilbage til Ungarn. Flygtningenævnet finder endvidere ikke, at de fremlagte fødselsattester eller resultatet af sprogtesterne kan føre til et andet resultat. Selv hvis det måtte kunne lægges til grund, at ansøgerne var bidoonere fra Kuwait, kan de generelt vanskelige forhold for bidoonbefolkningen i Kuwait ikke i sig selv begrunde opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Heller ikke den omstændighed, at ansøgeren frygter for repressalier som følge af illegal udrejse, kan føre til en ændret vurdering. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse..” hjem/2018/95/JABP