Nævnet stadfæstede i januar 2019 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2018. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er georgisk statsborger, etnisk georgier og kristen fra Gori, Georgien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men han har deltaget i politiske møder og aktioner. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Georgien frygter de georgiske myndigheder. Ansøgeren har videre henvist til, at han frygter dem, der har truet ham og hans familie, fordi ægtefællen er etnisk ossetier. Til støtte for sit asylmotiv, har ansøgeren oplyst, at han i forbindelse med regeringsskiftet i 2012 blev fyret fra sit job som offentligt ansat. I forbindelse med fyringen blev ansøgeren tvunget til at underskrive en opsigelse. Ansøgeren har videre oplyst, at han efterfølgende blev idømt seks års fængsel for at have været ligeglad med sit arbejde og for at have misbrugt det. I forbindelse med arrestationen og fængslingen fik ansøgeren et glas vand af en myndighedsperson, og ansøgeren formoder, at glasset indeholdt sovemedicin. Ansøgeren blev [i foråret] 2018 løsladt. Ansøgeren fik dog ikke udleveret sine alle sine papirer, hvilke han havde brug for, for at kunne påklage den uretmæssige opsigelse og fængsling. Ansøgeren er efter sin løsladelse blevet truet adskillige gange telefonisk, ligesom han er blevet opsøgt af ukendte personer, som har udsat ham for fysiske overgreb og bedt ham om at stoppe sine aktiviteter. Ansøgeren har i den forbindelse søgt politiets beskyttelse, men det har været uden resultat. Ansøgeren udrejse derfor legalt med sin ægtefælle og deres to børn [i sommeren] 2018. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren har en konflikt med myndighederne eller andre i Georgien i tilknytning til, at han har arbejdet som sikkerhedsvagt i sikkerhedsdepartementet under det georgiske forsvar. Nævnet har lagt vægt på, at ansøgeren ikke har forklaret overbevisende om opsøgningerne og truslerne mod ham, der angiveligt alene skulle hænge sammen med, at ansøgeren har ville klaget over en tidligere afsagt og afsonet dom på fængsel i 6 år. Det er herunder også indgået i nævnets vurdering af sagen, at ansøgeren uden problemer er udrejst legalt af Georgien. Nævnet har desuden lagt vægt på, at ansøgerens forklaring under samtalen i [efteråret] 2018 om antallet af opsøgninger af sikkerhedstjenesten i Georgien har været præget af divergenser. Hertil kommer, at nævnet må anse det for påfaldende, at ansøgeren først under mødet i nævnet har oplyst om sin deltagelse i møder mv. i partiregi. Ansøgerens forklaring om, at han var nervøs under samtalen i Udlændingestyrelsen og ikke var klar over, i hvilket omfang han turde oplyse dette overfor styrelsen, kan ikke føre til en anden vurdering. Hertil kommer, at tilstedeværelsen af problemer af den karakter, som ansøgeren påberåber sig under sagen, herunder om vilkårlige og uberettigede fængslinger og om omfattende korruption blandt dommere og lokalt ansatte på rådhuse, ikke er understøttet af det baggrundsmateriale, som nævnet er i besiddelse af, og som der også er henvist til i Udlændingestyrelsens afgørelse. Der henvises til følgende rapporter: Udlændingestyrelsen og Dansk Flygtningehjælp, “Georgia. The Situation of the Kist Community and the Chechens Georgia”, 7. november 2018, Utrikesdepartementet, ”Mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer i Georgien - situationen per den 31 december 2017”, 28. juni 2018, USDOS – US Department of State, ”Country Report on Human Rights Practices 2016 – Georgia”, 3. marts 2017, Freedom House, ”Nations in Transit 2018 – Georgia”, 11. april 2018, og Landinfo, ”Georgien: Korrupsjon i politi og rettsvesen”, 9. marts 2017. Af baggrundsoplysningerne fremgår det blandt andet, at anholdelser i forbindelse med magtskiftet i 2012 var rettet mod personer i ledende stillinger. Ansøgeren kan i kraft af sin stilling som sikkerhedsvagt i sikkerhedsdepartementet ikke anses for at tilhøre denne kategori. Ansøgeren har på den anførte baggrund ikke sandsynliggjort, at han har behov for beskyttelse i Danmark efter udlændingelovens § 7, stk. 1 eller stk. 2. De generelle forhold i Georgien, og den omstændighed, at ansøgerens ægtefælle er ossetier, kan ikke i sig selv føre til opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Geor/2019/1/SEL