etiopien201656

Nævnet stadfæstede i november 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk ogaden og sunnimuslim fra […], Ogaden, Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Etiopien frygter at blive slået ihjel af myndighederne, idet de beskylder ham for at støtte ONLF. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren forklaret, at han på en ukendt dato i begyndelsen af 2014 begyndte at arbejde på sin families landbrug. Han skulle holde fuglene væk fra majsene. På et tidspunkt om eftermiddagen kom en uniformeret mand og begyndte at plukke af majsen. Da ansøgeren protesterede, beskyldte manden ansøgeren for at tilhøre ONLF og gav ham en lussing. Derefter gik manden. Ansøgeren fortalte ikke noget om episoden til sine forældre. To dage efter kom manden igen samme tid på dagen sammen med to andre uniformerede mænd. De begyndte at plukke majsene. De sagde, at ansøgeren skulle hente noget brænde og ild, og hvis ansøgeren ikke kom tilbage efter fem minutter, ville de slå ham ihjel. Ansøgeren kunne ikke skaffe noget ild, hvorfor han blev bundet til et træ på marken. De slog ansøgeren, hvorefter han var bevidstløs i et stykke tid. Da ansøgeren kom til bevidsthed, blev han taget ned fra træet, og de uniformerede mænd tog ham med sig. I forløbet blev han igen beskyldt for at støtte ONLF. Ansøgeren blev holdt fanget i omkring to måneder. Ansøgeren blev beskyldt for at støtte ONLF. Ansøgeren har tre gange under tilbageholdelsen fået elektrisk stød, og han er blevet slået med rør. Efter omkring to måneder blev ansøgeren løsladt. Han blev ført til et sted, hvor ansøgerens far ventede på ham. Faren betalte en løsesum og fik at vide, at ansøgeren skulle være ude af landet inden 15 dage, ellers ville ansøgeren blive slået ihjel. Ansøgeren udrejste en uge efter, han var blevet løsladt. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring til grund om, at han ude på marken er blevet opsøgt af nogle mænd, der har stjålet af majsen, bundet ham til et træ, slået og sparket ham og derefter taget ham med. Flygtningenævnet lægger også til grund, at han derefter er blevet holdt fanget i en periode og fået elektriske stød, hvorefter han er blevet løsladt efter betaling af en løsesum. Flygtningenævnet bemærker i den henseende, at denne del af forklaringen har været konsistent og overbevisende. Flygtningenævnet finder imidlertid ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at forløbet var en del af en myndighedsefterstræbelse som følge af, at ansøgeren blev mistænkt for at tilhøre eller støtte ONLF. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at ansøgeren i sit skema har beskrevet starten af episoden som en konflikt mellem nogle mænd, der var ude efter mad, idet de stjal af majsen og også pressede ansøgeren til at hente ild, så de kunne grille majs på marken. Derimod har ansøgeren ikke på noget tidspunkt i sit skema oplyst noget om at være blevet beskyldt for samarbejde med ONLF, eller at ONLF skulle være blevet nævnt. Flygt-ningenævnet finder det heller ikke troværdigt, at transporten til det sted, hvor han blev holdt fanget, kun skulle foregå om natten, hvis der var tale om myndighedspersoner, der transporterede en fange. Hertil kommer, at ansøgeren selv har forklaret, at han ikke på noget tidspunkt blev afhørt om sit eventuelle kendskab til ONLF, hvilket heller ikke er overensstemmende med, at dette skulle være grunden til tilbageholdelsen. Flygtningenævnet finder derfor, at konflikten må betragtes som en tilfældigt opstået og afsluttet konflikt med kriminelle personer, og Flygtningenævnet finder ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han som følge af det tidligere forløb vil være i fornyet risiko for overgreb fra de samme personer ved en tilbagevenden, idet bemærkes, at han har mulighed for at tage ophold hos sin familie, der nu bor i en by et stykke væk fra hjemegnen. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Etiopien/2016/56