etiopien201651

Nævnet stadfæstede i september 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
Ansøgeren er etnisk tigrinya og kristen ortodoks fra […], Gash-Barka, Eritrea. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Sudan frygter de generelle levevilkår i landet og konflikt med de sudanesiske myndigheder. Ved en tilbagevenden til Eritrea frygter ansøgeren, at han vil blive tvangsindkaldt til værnepligt. Han har hørt om værnepligten fra andre flygtninge. Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at han boede i […], Gash Barka fra hans fødsel til 1981. Begge hans forældre var eritreiske statsborgere. Han udrejste af Eritrea med sin mor på et ukendt tidspunkt samme år som hans far døde. I Sudan har han været fængslet flere gange dels for besiddelse af alkohol og dels for ikke at have gyldige opholdsdokumenter. I [foråret] 2015 blev han anholdt på sin bopæl i Khartoum af det sudanesiske politi for at have besiddet alkohol. Efterfølgende var han fængslet i omkring to måneder på politistationen, Gismeremila, Khartoum. Han blev sat for en dommer efter to måneder, som løslod ham mod betaling af 1.000 sudanesiske dinar. Han har ikke haft yderligere konflikter i Sudan udover denne episode. Indtil hans mors død i 1998 boede ansøgeren i den sudanesiske by […] hvorefter han tog ophold i Khartoum indtil hans endelig udrejse af Sudan i [sommeren] 2015. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren er statsborger i Eritrea. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at ansøgeren efter sin egen forklaring er født i Etiopien af etiopiske forældre i området, der senere blev til Eritrea, og at han sammen med sin mor udrejste af Etiopien i 1981, før Eritrea blev selvstændigt. Nævnet lægger videre til grund, at hverken han eller hans mor deltog i folkeafstemningen om Eritreas selvstændighed i 1993, og at hverken han eller hans mor har forsøgt at registrere sig som statsborgere i Eritrea. Ansøgeren har efter sin forklaring ej heller deltaget i nogle valg i Eritrea. Det fremgår af Landinfos temanotat ”Etiopia: Statborgerskap og oppholdstillatelse for eritreere og etiopiere med eritreisk bakgrunn” fra 22. december 2009, at det var en betingelse for at blive registreret som eritreisk statsborger, at man registrerede sig i forbindelse med folkeafstemningen i 1993. Flygtningenævnet finder således, at det må lægges til grund, at ansøgerens forældre var statsborgere i Etiopien, at ansøgeren og hans mor på tidspunktet for deres udrejse af Etiopien således var statsborgere i Etiopien, at de ikke efterfølgende har erhvervet statsborgerskab i Eritrea, og at ansøgeren følgelig må antages at være etiopisk statsborger eller i det mindste vil kunne opnå etiopisk statsborgerskab. Det fremgår af baggrundsoplysningerne vedrørende Etiopien – herunder notat vedrørende etiopisk statsborgerskab fra Udenrigsministeriet af 10. februar 2016 - at ifølge etiopisk lovgivning er en person, der er født af enten en etiopisk far eller mor, etiopisk statsborger. Ansøgeren skal således asylretligt vurderes i forhold til Etiopien. Det forhold, at ansøgeren ikke siden sin udrejse i 1981 har været i Etiopien og ikke har nogen dokumentation for sin identitet, kan ikke føre til andet resultat. Flygtningenævnet bemærker herved, at de dåbsattester vedrørende ansøgerens børn, der er fremkommet på mødet i dag, heller ikke kan føre til andet resultat, idet de ikke kan antages at godtgøre, at ansøgeren skulle have opnået eritreisk statsborgerskab. Flygtningenævnet lægger i overensstemmelse med ansøgerens egen forklaring til grund, at han ikke har nogen konflikter i Etiopien, og han har følgelig ikke sandsynliggjort, at han ved at tage ophold i Etiopien vil være i individuel risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Etiopien/2016/51/DTO