Nævnet hjemviste i august 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og kristen ortodoks af trosretning fra [by], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han er eritreisk statsborger, og at han ved en indrejse til Eritrea frygter at blive tvunget i nationaltjenesten, fordi han har hørt, at nationaltjenesten i Eritrea er uendelig. Ansøgeren har videre henvist til, at han i Etiopien frygter myndighederne, fordi hans familie blev opsøgt i 2006, hvor hans far blev beskyldt for at have medvirket til at bombe en skole. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hans forældre emigrerede fra Eritrea til Etiopien, før han blev født. Ansøgeren har videre oplyst, at han er født og opvokset i byen […] i [by] i Etiopien. I 2008 udrejste han til Sydafrika, hvor han boede til november 2014. Herefter vendte han tilbage til Etiopien. Ansøgeren har opholdt sig problemfrit i Etiopien indtil sin udrejse i juni 2015. Flygtningenævnet finder efter de foreliggende oplysninger, at det må lægges til grund, at ansøgeren er etiopisk statsborger, og at hans asylsag skal vurderes i forhold til Etiopien. Der henvises til, at ansøgeren er født og opvokset i Etiopien, efter at ansøgerens mor havde opnået etiopisk statsborgerskab, hvorefter det med henvisning i øvrigt til de foreliggende baggrundsoplysninger kan lægges til grund, at en person født i Etiopien automatisk opnår etiopisk statsborgerskab, hvis en eller begge forældre er etiopiske statsborgere, og at det ikke er tilladt med dobbelt statsborgerskab i Etiopien, jf. Udenrigsministeriets notat om ”Proclamation on Ethiopian Nationality No. 378/2003” af den 10. februar 2016. Det fremgår endvidere af Landinfos rapport fra 22. december 2009 ”Etiopia: Statsborgerskap og oppholstillatelse for eritreere og etiopere med eritreisk bakgrunn”, at en etiopisk statsborger er en person med en eller to etiopiske statsborgere som forældre. Flygtningenævnet forkaster herefter ansøgerens forklaring om, at han ikke er statsborger i Etiopien. For så vidt angår den del af ansøgerens asylmotiv, der vedrører frygten for de etiopiske myndigheder, finder Flygtningenævnet, at der ikke er tale om individuelle forhold af en sådan karakter og intensitet, at de er omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgeren personligt aldrig har haft konflikter eller problemer med de etiopiske myndigheder, idet ansøgerens forklaring overfor nævnet om, at han er blevet slået på benene ved sin indrejse til Etiopien i november 2014 forkastes som utroværdig. Der lægges således vægt på, at ansøgeren ikke tidligere under samtalerne med Udlændingestyrelsen eller i asylansøgningsskemaet har oplyst herom. Der lægges endvidere vægt på, at ansøgerens frygt for myndighederne baserer sig på deres mistanke om, at ansøgerens far var medvirkende til bombningen af en skole i 2006, og at ansøgeren i en periode fra november 2014 til sin udrejse i juni 2015 problemfrit har opholdt sig i Etiopien uden at blive eftersøgt af myndighederne. Flygtningenævnet finder herefter ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller at han risikerer overgreb, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Etiopien/2016/44/SHH