etiopien201643

Nævnet stadfæstede i august 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk somali og sunni-muslim fra […], Ogaden, Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Etiopien frygter at blive dræbt af de etiopiske myndigheder, idet han er mistænkt for at være medlem af Ogaden National Liberation Front (ONLF). Han har til støtte herfor oplyst, at han på en ukendt dato i [en nærmere bestemt måned i foråret] 2000 blev opsøgt af omkring 50 soldater fra den etiopiske stat. Ansøgerens bror, [A], blev i den forbindelse skudt og dræbt af de omtalte soldater, ligesom ansøgeren selv blev fængslet på grund af beskyldninger om medlemskab eller viden om ONLF. Ansøgeren var i [en periode på omkring tre måneder] fængslet i Kafla Doorka-fængslet i Dagabur i Etiopien. Ansøgeren flygtede på en ukendt dato [tre måneder senere] fra fængslet ved brug af en metalgenstand og spark på fængslets mure, hvorefter han udrejste af Etiopien samme nat. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om asylmotivet til grund. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at ansøgerens forklaring om hændelsesforløbet i Etiopien i 2000 har været divergerende på en række væsentlige punkter, herunder om detaljer ved begivenhederne i fængslet, flugten fra fængslet, finansieringen af den videre flugt til Yemen og kontakterne til familien i hjemlandet. Forklaringen om, hvorledes det lykkedes at flygte fra fængslet, forekommer desuden i sig selv mindre sandsynlig. Hertil kommer, at ansøgeren ikke har fremlagt dokumentation for sin identitet. Han har fremlagt dokumentation for, at en kvinde, et barn og en mand er registreret af UNHCR i Yemen, men han har ikke fremlagt dokumentation for, at han selv er registreret der, uanset at han har oplyst, at de pågældende er henholdsvis hans hustru, svoger og søn. Det fremgår af e-mail af [nærmere bestemt dato] fra UNHCR i Stockholm, at ansøgeren ikke er registreret i UNHCRs database, og at UNHCR ikke har dokumentation vedrørende ansøgeren. Yderligere forekommer ansøgerens forklaring om episoden i Yemen i 2004 mindre sandsynlig. Dels har ansøgeren forklareret divergerende om sit kendskab til den ene af de to personer, dels forekommer det ikke troværdigt, at UNHCR skulle have arrangeret et møde om ansøgeren med repræsentanter fra den etiopiske ambassade. Under disse omstændigheder har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Etiopien konkret og individuelt risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. ” Etiopien/2016/43/STR