Etiopien201640

Nævnet stadfæstede i august 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte:
Ansøgeren er etnisk somali og sunnimuslim fra Dhagxbuur, Jarar, Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Etiopien frygter at blive tilbageholdt af de etiopiske myndigheder for mistanke om medlemskab af Ogaden National Liberation Front, ONLF. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at ONLF opsøgte hans forældres forretning to gange i 2013, hvor hans forældre blev truet og frataget 3000 bir. Ansøgeren blev herefter i [efteråret] 2014 anholdt af det etiopiske politi på et thehus i Dhagxbuur. Myndighederne tilbageholdt ham i Kibla Door fængslet i Dhagxbuur, fordi de mistænkte ham for at være medlem af ONLF. Ansøgeren var blevet angivet af nogle ukendte personer fra Dhagxbuur. Myndighederne slog og sparkede ham under hans ophold i fængslet. Han blev også slået med en pind, og han fik pisk. Overgrebene fandt sted tre gange om dagen - morgen, middag og aften. Der var ikke noget system heri. Han blev slået flere dage end han ikke blev slået. Han flygtede fra Etiopien efter tre måneders fængselsophold, da det lykkedes ham at flygte i forbindelse med et toiletbesøg. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om, at han er etiopisk statsborger, etnisk somali, fra Dhagxbuur, til grund. Nævnet bemærker herved, at ansøgeren har givet en lang række konkrete oplysninger om området, som det må lægges til grund er rigtige, og at det ikke kan udelukkes, at ansøgerens angivelse af at være fra Somalia har sammenhæng med hans etnicitet og bopæl. Resultatet af sprogtesten kan ikke med sikkerhed ændre herpå. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens forældre har været opsøgt af ONLF to gange i 2013, således som ansøgeren har forklaret. ONLFs henvendelse var rettet til forældrene, og forældrene har i øvrigt ikke været opsøgt siden. Nævnet finder således ikke, at ONLF har nogen særlig interesse for ansøgeren. Flygtningenævnet kan ikke ansøgerens forklaring om anholdelse og fængsling af de etiopiske myndigheder fra [efteråret] til [vinteren] 2014 til grund. Nævnet lægger herved navnlig vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende på en række punkter, herunder at han har betegnet myndighederne som henholdsvis det etiopiske militær/politi og overgrebenes karakter, omfang og fordeling, ligesom ansøgerens forklaring om, at han ikke blev udspurgt om sin bopæl ikke forekommer sandsynlig. Hertil kommer, at ansøgerens forklaring om omstændighederne ved flugten fra fængslet forekommer helt usandsynlig. Flygtningenævnet finder herefter ikke, at ansøgeren har noget udestående med de etiopiske myndigheder, og der er herefter ikke grundlag for at antage, at ansøgeren risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, ved en tilbagevenden til Etiopien. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Etiopien/2016/40/DTO