Nævnet stadfæstede i marts 2016 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
Ansøgeren har oplyst, at han er statsborger i Eritrea og kristen af trosretning. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Eritrea frygter de generelle levevilkår i landet, herunder at han ikke har noget netværk. Ansøgeren frygter, at han ved en eventuel indrejse i Eritrea, på grund af sin opvækst i Etiopien, vil blive straffet af de eritreiske myndigheder. Herudover frygter ansøgeren, at han vil blive indkaldt til nationaltjeneste. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han er født i Eritrea, men at han udrejste derfra som helt lille. Ansøgerens moder døde i forbindelse med ansøgerens fødsel. Ansøgeren ved ikke, hvor sin fader opholder sig på nuværende tidspunkt. Ansøgeren er opvokset hos sin faders etiopiske ven, [T], i Addis Ababa i Etiopien. [T’s] ægtefælle tvang imidlertid ansøgeren på et senere tidspunkt til at forlade bopælen, da han var ca. 14 år. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren er statsborger i Eritrea. Flygtningenævnet har ved vurderingen heraf lagt vægt på, at ansøgeren er opvokset i Etiopien, og at hans modersmål er amhari. Hertil kommer, at det såvel af anmeldelsesrapporten af […] 2014 som af det underskrevne skema af samme dato fremgår, at ansøgeren ved ankomsten til Danmark har oplyst til politiet, at han er fra Etiopien. Ansøgeren har ikke heroverfor ved sin forklaring sandsynliggjort, at han er født i Eritrea og dermed er eritreisk statsborger. Det bemærkes herved, at den kopi af et id-kort, som ansøgeren har fremlagt under nævnsmødet, ikke kan føre til et andet resultat. På den anførte baggrund lægger Flygtningenævnet til grund, at ansøgeren er statsborger i Etiopien, således at han asylretligt skal vurderes i forhold hertil. Ansøgeren er ikke fremkommet med oplysninger, hvorefter der er grundlag for at antage, at han ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i konkret og reel risiko for at blive udsat for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1 eller 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Etiopien/2016/18 / KIB