etiopien20158

Nævnet stadfæstede i september 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2014. 
Ansøgeren er etiopisk statsborger og ortodoks kristen fra Etiopien. Ansøgeren har ikke været med-lem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. An-søgeren har som asylmotiv henvist til, at hun er eritreisk statsborger. Ved indrejse i Eritrea frygter ansøgeren et liv med undertrykkelse i militæret. Hun frygter endvidere at blive betragtet som mod-stander af styret i Eritrea, samt at de eritreiske myndigheder ikke vil betragte hende som eritreisk statsborger. Ansøgeren har endvidere henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Etiopien frygter at få problemer med myndighederne, fordi hun ikke er etiopisk statsborger. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun er født og opvokset i Etiopien, men begge hendes forældre er eritreiske stats-borgere. Hendes fader forsvandt, da ansøgeren var lille. Ansøgerens moder har fortalt hende, at fa-deren blev tilbageholdt af de etiopiske myndigheder, der mistænkte ham for at være spion og at samarbejde med myndighederne i Eritrea. Ansøgerens moder døde, da ansøgeren var ni år gammel. Herefter boede hun sammen med sine to yngre brødre hos nabokonen, indtil hun fyldte 14 år. Herefter rejste hun illegalt til Sudan, hvor hun boede sammen med sin moster frem til sin udrejse [medio] 2014. Ansøgeren har ikke været tilbage i Etiopien. Ansøgeren har aldrig været i Eritrea. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun er eritreisk statsborger. Flygtningenævnet lægger herved vægt på, at ansøgeren er født og opvokset i Etiopien, at hun aldrig har været i Eritrea, og at hun såvel til motivsamtalen [primo] 2015 som til asylsamtalen [medio] 2015 har forklaret, at hendes mor var etiopisk statsborger. Først efter Udlændingestyrelsens afgørelse, hvori det lægges til grund, at hun som følge af sin moders etiopiske statsborgerskab selv har etiopisk statsborgerskab, har hun forklaret, at begge hendes forældre var eritreiske statsborgere. Flygtningenævnet kan derfor ikke lægge den ændrede forklaring om moderens statsborgerskab til grund, idet forklaringen findes utroværdig og konstrueret til lejligheden. Nævnet lægger ved vurderingen af ansøgerens troværdighed tillige vægt på, at ansøgeren under mødet i nævnet har forklaret, at hun gav den oprindelige forklaring, fordi nogen havde fortalt hende, at hun derved kunne opnå opholdstilladelse i Danmark. Den for Flygtningenævnet fremlagte kopi af et eritreisk identitetskort for ansøgerens moder kan ikke føre til en anden vurdering. Nævnet lægger i den forbindelse vægt på, at navnet på identitetskortet er et andet, end det ansøgeren ifølge motivsamtalen har opgivet som sin mors. Ansøgerens forklaring om, at denne divergens må skyldes tolkefejl eller misforståelser under samtalen, tilsidesætter nævnet som utroværdig. Endvidere fremtræder identitetskortet som udstedt i Keren, Eritrea, samme år som moderen ifølge ansøgerens forklaring døde efter lang tids ophold i Etiopien. Flygtningenævnet lægger herefter og efter de foreliggende baggrundsoplysninger til grund, at ansøgeren er etiopisk statsborger og således asylretligt skal vurderes i forhold til Etiopien. Da ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller i reel risiko for umenneskelig behandling eller andre forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, stadfæster Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens afgørelse. Etiopien/2015/8