Etiopien20155

Nævnet stadfæstede i august 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Etiopien. Indrejst i 2014.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er etnisk somalier og muslim af trosretning fra […], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Etiopien frygter at blive dræbt af den etiopiske regering, fordi de mistænker ham for at være tilknyttet ONLF. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han på en ukendt dato blev hentet af ONLF, som tog ansøgeren og fem andre drenge med til deres træningslejr. Samme aften fik ansøgeren og en person ved navn Said at vide, at de kunne forlade lejren, antageligt på grund af begges unge alder. Ansøgerens fader blev anholdt af Liyu Police omkring en til to måneder før [en bestemt dato i sensommeren] 2013. Ansøgeren blev i forbindelse med anholdelsen af faderen beskyldt for at være medlem af ONLF, og Liyu Police truede med at ville dræbe ansøgeren, hans broder og faderen. Faderen blev løsladt to dage senere. [Den bestemte dato i sensommeren] 2013 blev ansøgerens fader dræbt af Liyu Police i forbindelse med, at landsbyen blev angrebet af Liyu Police. Da de hørte skud, løb ansøgeren sammen med sin fader og broder ud af huset, hvorefter faderen blev ramt af skud. Ansøgeren flygtede derefter ud af landsbyen, og da han af sin fasters ægtefælle fik at vide, at Liyu Police havde spurgt efter ansøgeren i landsbyen, flygtede han til Addis Ababa. Han udrejste af Etiopien [i begyndelsen af efteråret] 2013. Flygtningenævnet lægger i overensstemmelse med Udlændingestyrelsens afgørelse til grund, at ansøgeren er født i 1995. Flygtningenævnet finder ikke grundlag for at afvise ansøgerens forklaring om, at han har overværet, at ONLF har forsøgt at hverve unge mænd fra ansøgerens landsby, eller at ansøgeren i et tilfælde er blevet hentet af ONLF for efterfølgende samme dag at få lov til at vende hjem igen. Flygtningenævnet finder ej heller grundlag for at afvise ansøgerens forklaring om, at Liyu Police i sommeren 2013 hentede ansøgerens fader, og at både faderen, ansøgeren og broderen blev beskyldt for at have kontakt med ONLF. Det kan på grundlag af ansøgerens forklaring imidlertid lægges til grund, at faderen blev løsladt efter to dage, og at der i den forbindelse ikke blev foretaget videre i forhold til ansøgeren eller dennes broder. Flygtningenævnet finder, at det, som forklaret af ansøgeren, kan lægges til grund, at Liyu Police [i sommeren] 2013 trængte ind i den landsby, hvor ansøgeren boede, og at ansøgeren sammen med sin fader og broder løb ud af huset, og at faderen i den forbindelse blev ramt af skud, hvilket førte til, at ansøgerens fader samme dag afgik ved døden. Flygtningenævnet finder, at det på grundlag af ansøgerens forklaring må lægges til grund, at ansøgeren og hans familie ikke havde nogen særlig tilknytning til ONLF eller fremstod som værende tilknyttet ONLF. Ansøgeren har forklaret, at angrebet på landsbyen [i sommeren] 2013 blev foretaget af en større styrke fra Liyu Police, og at flere landsbyboere blev dræbt eller såret. Det kan således ikke lægges til grund, at angrebet på landsbyen var særligt rettet mod ansøgeren, dennes broder eller fader. Ansøgeren har forklaret, at fasterens ægtefælle oplyste, at Liyu Police efter angrebet havde spurgt efter ansøgeren, og at fasterens ægtefælle på dette grundlag havde anbefalet ansøgeren at tage til Addis Ababa. Ansøgeren har endvidere forklaret, at ansøgerens moder, medens ansøgeren opholdt sig i Libyen, telefonisk oplyste, at Liyu Police havde spurgt efter ansøgeren tre til fire gange. Det påhviler ansøgeren at sandsynliggøre sit asylmotiv, og nævnet finder ikke, at ansøgeren, der ikke havde nogen tilknytning til ONLF, og som i øvrigt var ganske uprofileret, har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i en konkret risiko for at blive udsat for forfølgelse eller overgreb fra myndighedernes side. Da ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Etiopien vil være i risiko for forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, stadfæster Flygtningenævnet Udlændingestyrelsens afgørelse.” Etiopien/2015/5