erit20167

Nævnet meddelte i marts 2016 opholdstilladelse (K-status) til en mandlig statsborger fra Eritrea/Etiopien. Indrejst i 2015. 
Flygtningenævnet udtalte: 
Ansøgeren er etnisk tigrinya og muslim af trosretning født i [A], Etiopien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Eritrea frygter at blive fængslet eller slået ihjel af myndighederne, fordi han ikke har aftjent eritreisk nationaltjeneste, og fordi han er udrejst af Eritrea illegalt. Ansøgeren har videre som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Etiopien frygter ikke at kunne leve frit, idet han er fra Eritrea og tidligere er blevet udsendt fra Etiopien til Eritrea. Ansøgeren har endelig som asylmotiv henvist til, at han frygter, at han vil være ensom ved en tilbagevenden til Etiopien, idet ansøgerens fader, som boede i landet, er død. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han er født i 1979 i byen [A] i Tigray, Etiopien. Ansøgerens fader er etiopisk statsborger, og ansøgerens moder er eritreisk statsborger. Ansøgeren blev i år 2000 udsendt af Etiopien til Eritrea sammen med sin moder på foranledning af begge landes myndigheder. Udsendelsen var ikke frivillig og skyldtes, at ansøgerens moder var eritreisk statsborger. Ansøgeren og hans moder tog herefter ophold i byen [S] i zoba Debib, Eritrea, hvor ansøgeren boede frem til sin udrejse af Eritrea i [foråret] 2009. Ansøgeren har videre oplyst, at han i Eritrea er blevet indkaldt til nationaltjeneste adskillige gange, hvorfor han som følge heraf udrejste fra Eritrea til Etiopien i [foråret] 2009. Ansøgeren har forklaret, at han og hans moder i 2000 blev hentet af politiet i Etiopien, bragt til en indsamlingslejr og bragt over grænsen til Eritrea. Ansøgeren og hans moder blev modtaget af de eritreiske myndigheder og fik lov til at rejse til [M], hvorfra hans moder stammede. Ansøgeren drev moderens landbrug. Ansøgeren oplyser, at han havde en rejsetilladelse, der efter hans egne oplysninger alene blev givet til statsborgere i Eritrea. Han fik udsættelse med at udføre militærtjeneste, idet han passede sin syge moder. Da moderen døde i 2008, blev han indkaldt til at udføre militærtjeneste men valgte at udrejse illegalt i 2009. På den etiopiske side af grænsen blev han anholdt af grænsevagter og overgivet til etiopisk politi med henblik på oversendelse til en flygtningelejr. Nævnet finder, at ansøgeren har forklaret i overensstemmelse med tidligere afgivne forklaringer. Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte ansøgerens forklaring, hvorfor nævnet lægger til grund, at han er eritreisk statsborger. Selv om ansøgeren havde en fader med etiopisk statsborgerskab, og selv om ansøgeren boede i Etiopien indtil år 2000, må det lægges til grund, at han ikke havde opnået etiopisk statsborgerskab. På baggrund af Landinfos temanotat af 22. december 2009: Etiopia: Statsbogerskap og oppholdstillatelse for eritreere og etiopiere med eritreisk bakgrunn, pkt. 5.4, hvori det hedder: ”Den etiopiske ambassaden i Stockholm understreket i samtale med Landinfo i december 2009 at eritreere som opholder seg utenfor Etiopia ikke under noen omstendigheter kan bli etiopiere, heller ikke hvis de frasier seg sitt eritreiske statsborgerskap. Dette understøttes av andre kilder.” lægger nævnet til grund, at ansøgeren ikke tillige kan opnå etiopisk statsborgerskab. Idet nævnet ligeledes lægger til grund, at ansøgeren er udrejst af Eritrea, som følge af at han var indkaldt til militærtjeneste, findes han efter nævnets faste praksis at opfylde betingelserne i udlændingeloven § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Erit/2016/7/MVI