Nævnet omgjorde i oktober 2015 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra […].
Flygtningenævnet udtalte:
”Efter sagens oplysninger finder Flygtningenævnet isoleret set, at betingelserne i udlændingelovens § 21 b, stk. 1, for at anse klagerens opholdstilladelse for bortfaldet, er opfyldt.
Det fremgår imidlertid af lov nr. 176 af 24. februar 2015 om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og retsplejeloven (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i udlandet m.v.) § 4, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. marts 2015.
Det fremgår endvidere af § 4, stk. 3, at udlændingelovens § 21 b, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4, alene finder anvendelse, hvis de forhold, der begrunder bortfald af en opholdstilladelse eller opholdsret, indtræder efter lovens ikrafttræden.
Af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser (LFF 2014-12-17 nr. 99) fremgår:
”…
Til § 4 (Ikrafttræden)
Det foreslås i § 4, stk. 1, at loven træder i kraft 1. marts 2015.
…
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, medfører, at bortfald efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 21 b, stk. 1, alene kan ske, hvis den pågældende udlænding efter lovens ikrafttræden opholder eller har opholdt sig uden for landet, og der er grund til at antage, at den pågældende efter lovens ikrafttræden under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden. Det bemærkes, at der ved vurderingen af, om der er grundlag for at antage, at udlændingen under opholdet i udlandet efter lovens ikrafttræden deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden, eksempelvis vil kunne inddrages oplysninger om udlændingens adfærd mv., eksempelvis udlændingens ytringer på f.eks. sociale medier, også forud for lovens foreslåede ikrafttræden den 1. marts 2015, forudsat disse oplysninger har betydning for forholdene på afgørelsestidspunktet.
…”
Det er oplyst til sagen, at klageren – efter at være udrejst af Danmark i efteråret 2013 og have taget ophold i […] – i [foråret] 2014 var skudt og såret og tilfangetaget, først hos […] og siden hos […]. Ifølge sagens oplysninger var klageren fortsat frihedsberøvet i […] i [sommeren] 2014, hvorefter hverken klagerens familie, Udenrigsministeriet, Dansk Røde Kors eller andre har hørt fra klageren.
På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at der ikke er grund til at antage, at klageren efter lovens ikrafttræden den 1. marts 2015 under opholdet uden for landet deltager eller har deltaget i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Flygtningenævnet ændrer således Udlændingestyrelsens afgørelse af […] 2015, således at klageren fortsat har opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.”