bang20174

Nævnet stadfæstede i oktober 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Bangladesh. Indrejst i 2015.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk bengali og sunni muslim fra […] Bangladesh. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han indsamlede 55.000 taka fra omkring 200 forskellige personer fra sin landsby med henblik på, at han skulle sørge for, at de kunne komme til Dubai og få arbejde. Ansøgeren overdrog pengene til sin slægtning, [A], som efterfølgende stak af med pengene. Ansøgeren kan ikke betale pengene tilbage, og han frygter på denne baggrund at blive slået ihjel af de personer i Bangladesh, som han skylder penge. Ansøgeren har en opholdstilladelse i Grækenland, der er gyldig frem til […] 2023. Ansøgeren ønsker ikke at blive udsendt til Grækenland, idet han i Grækenland otte til ti gange var udsat for kriminalitet af privatpersoner og blev truet med kniv, slået og udsat for tyveri. Politiet i Grækenland har endvidere anholdt ham 10 til 15 gange, hvor han er blevet taget med på politistationen og efterfølgende løsladt igen. I nogle tilfælde er han blevet slået. Endvidere er der ikke noget arbejde til ansøgeren i Grækenland, og han har været i pengemangel. Ansøgeren indrejste [i foråret] 2015 og indgav ansøgning om asyl [i foråret] 2015. Udlændingestyrelsen har [i sommeren] 2015 meddelt ansøgeren normalprocedure. Ved afgørelsen [fra foråret] 2016 har Udlændingestyrelsen vurderet, at ansøgeren ikke kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1-3, idet ansøgeren har en opholdstilladelse i Grækenland, der er gyldig indtil 2023. Udlændingestyrelsen har på denne baggrund jf. udlændingelovens § 7, stk. 4, 2. pkt. ikke taget stilling til, om ansøgeren opfylder betingelserne for at opnå asyl i Danmark. De græske myndigheder har ifølge et notat [fra vinteren] 2016 fra Udenrigsministeriet bekræftet, at ansøgeren har haft en opholdstilladelse fra 2001 til 2002 i Grækenland, og at han siden 2003 har haft en arbejds- og opholdstilladelse. Denne tilladelse er senest forlænget i 2013 gældende for 10 år til 2023. Det er endvidere deltaljeret oplyst, hvornår de enkelte opholds- og arbejdstilladelser er forlænget. Flygtningenævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte de græske myndigheders oplysninger. Det forhold, at de græske myndigheder tidligere også har oplyst blandt andet, at ansøgeren indrejste ulovligt i Grækenland i 2009, og at ansøgeren har forklaret, at han opholdt sig i Bangladesh indtil 2008, kan ikke føre til et andet resultat. Der er således ikke grundlag for at indhente yderligere oplysninger til belysning af spørgsmålet om ansøgerens opholdstilladelse i Grækenland. Flygtningenævnet finder på den baggrund, at ansøgeren allerede har opnået beskyttelse i Grækenland, hvortil han kan indrejse og tage ophold, jf. udlændingelovens § 7, stk. 4. Flygtningenævnet finder, at ansøgerens personlige integritet i Grækenland er beskyttet, og at hans økonomiske og sociale forhold i landet vil være tilstrækkelige. Flygtningenævnet har herved blandt andet lagt vægt på, at ansøgeren, der er en enlig yngre mand, har arbejdstilladelse i Grækenland, og at han ifølge sin egen forklaring i en årrække har opholdt sig Grækenland, hvor han sammen med andre boede i lejet bolig og havde forskelligt forfaldende arbejde, der blandt andet muliggjorde, at han i årene op til sin udrejse kunne spare 5 til 10 euro om ugen op til delvis betaling for rejsen til Danmark. De foreliggende baggrundsoplysninger vedrørende Grækenland kan heller ikke føre til et andet resultat. Det kan heller ikke føre til et en anden vurdering, at ansøgeren har forklaret, at han er blevet tilbageholdt af og udsat for overgreb af politiet 8-10 gange, og at han har været udsat for blandt andet overfald og gaderøverier. Såfremt ansøgeren oplever tilsvarende problemer i Grækenland, henvises han til at rette henvendelse til de overordnede græske myndigheder. Flygtningenævnet finder heller ikke, at der er holdepunkter for at antage, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Grækenland risikerer refoulement. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” bang/2017/4/MKT