Nævnet stadfæstede i november 2017 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Afghanistan. Indrejst i 2016.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk pashtuner og sunni muslim. Ansøgeren har under sin første asylsag i Danmark i 2012/2013 oplyst, at han er afghansk statsborger født i […] i Kunar-provinsen i Afghanistan, men at han har boet med sin familie i Pakistan, siden han var omkring tre år gammel. Ansøgeren har under sin nuværende asylsag oplyst, at han er pakistansk statsborger. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til den konflikt med Taliban/Lashkar-i-Islam, som han også henviste til i sin første asylsag. Han har derimod nu benægtet, at der skulle være en jordkonflikt i familien. Ansøgeren har således henvist til, at han ved en tilbagevenden til Pakistan frygter at blive forfulgt af Taliban og Lashkar-i-Islam, og at de enten vil tvinge ham til at slutte sig til dem eller slå ham ihjel. Flygtningenævnet lagde ved sin tidligere afgørelse konflikten med Taliban/Lashkar-i-Islam til grund, men fandt ikke, at den kunne føre til, at ansøgeren risikerede forfølgelse i Afghanistan. Flygtningenævnet finder fortsat, at ansøgeren, således som det blev fastslået ved nævnets tidligere afgørelse, må anses for afghansk statsborger. Nævnet bemærker herved, at dette understøttes af, at de afghanske myndigheder modtog ansøgeren ved den tvangsmæssige udsendelse fra Danmark den 14. januar 2014, jf. politirapport af 17. januar 2014. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgeren indrejste i Afghanistan i Kabul. Efter ansøgerens forklaring har han ikke været udsat for konkrete overgreb i de to år, der gik, indtil han på ny indrejste i Danmark. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgeren under nævnsmødet har forklaret, at han ikke var nævnt i de trusselsbreve, som faren modtog i 2012. Flygtningenævnet finder således fortsat, at ansøgeren ikke risikerer forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller har behov for beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, ved en tilbagevenden til Afghanistan. Flygtningenævnet bemærker, at det er uden betydning, om ansøgeren måtte have noget netværk i Afghanistan. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”afgh/2017/487/JHB