Nævnet meddelte i maj 2017 opholdstilladelse B-status til en mandlig statsborger fra Afghanistan. Indrejst i 2015 Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk hazara og shiamuslim fra […], Oruzgan, Afghanistan. Ansøgeren har været medlem af Hezbe Demokrate Khalq i årene 1984 til 1987. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter Taliban, idet hans far, bror og søn er blevet slået ihjel af Taliban. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv henvist til, at hans problemer med Taliban begyndte i 1985. Taliban var imod, at ansøgeren og hans bror arbejdede i militæret, og at de var medlemmer af Hezbe Demokrate Khalq. I perioden 1985-1990 modtog han mere end ti trusselsbreve. Han blev også truet personlig gennem sin far. I 1987 rejste ansøgeren til Iran. I 1989 blev ansøgerens far dræbt af Taliban. I 2009 blev ansøgerens bror dræbt af Taliban, da han var på militæropgave. I 2011 blev ansøgeren deporteret tilbage til Afghanistan. Ansøgeren bosatte sig i […], hvor han fik et arbejde. Ansøgerens arbejde bestod i, at rapportere om Talibans færdsel på vejene og om mistænkelige personer. Omkring den 18. august 2014 opsøgte Taliban ansøgerens bopæl, hvor de slog hans ægtefælle og kidnappede hans søn. Ansøgeren var ikke selv til stede. To til tre dage efter fandt ansøgeren sin søn dræbt. Ansøgeren udrejste af Afghanistan i [efteråret] 2014. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgerens far og bror blev dræbt af Taleban. Flygtningenævnet finder imidlertid, at det beror på ansøgerens egne formodninger, at disse drab, der ligger langt tilbage i tid, var målrettet mod ham. Flygtningenævnet lægger endvidere i det væsentlige ansøgerens forklaring om drabet på hans søn til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgerens søn blev dræbt af Taleban i ansøgerens sted, idet Taleban i […] efterstræber ansøgeren på grund af ansøgerens arbejde med at spionere for myndighederne mod Taleban. Flygtningenævnet finder på denne bagrund, at ansøgeren har sandsynliggjort, at han risikerer asylbegrundende forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2, såfremt han igen tager ophold i […]. Spørgsmålet er herefter, om ansøgeren kan henvises til at tage ophold andre steder i Afghanistan for eksempel i Kabul eller Herat, hvor ansøgeren tidligere har opholdt sig. Efter en samlet vurdering af ansøgerens personlige forhold, herunder hans alder og manglende uddannelse, civilstand og forsørgerpligt og hans helbredsmæssige forhold, som samlet set gør ham ikke-arbejdsduelig samt den omstændighed, at det efter ansøgerens forklaring må lægges til grund, at han ikke har netværk i Afghanistan uden for […], finder Flygtningenævnet, at det ikke er rimeligt at henvise ansøgeren og hans familie til som internt flugtalternativ at tage ophold andre steder i Afghanistan. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 2.” afgh/2017/158/HHU