iran202553

Nævnet stadfæstede i november 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Iran. Indrejst i 2024.  

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] fra [by A] i Iran. Han følger ikke en bestemt trosretning. Han har oplyst, at han i Iran har deltaget i en række politiske demonstrationer, ligesom han i Danmark har deltaget i en enkelt demonstration. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Iran frygter, at myndighederne vil henrette ham eller udsætte ham for overgreb, fordi han forud for sin udrejse deltog i ”Kvinde, Liv, Frihed”-demonstrationer i forbindelse med en ung kvindes død i [efteråret] 2022. Til støtte herfor har ansøgeren oplyst, at han sammen med en gruppe andre unge men­nesker deltog i en række demonstrationer i Iran i efteråret 2022. Han deltog i demon­strationerne, fordi han følte sig medansvarlig for at få æren tilbage til kvinderne. Han dannede en gruppe med 4-5 andre demonstranter, der mødtes 2 timer efter demon­stra­tionerne for at følge op. I forbindelse med en demonstration blev han anholdt sammen med nogle af de andre demonstranter og tilbageholdt i 8-10 dage i en kælder, hvor han blev slået og sparket. Han blev herefter løs­ladt mod bestikkelse med hjælp fra ansøge­rens [familiemedlem A’s] ven, der hedder [A]. Ansøgeren un­derskrev i forbindelse med sin løsladelse en erklæring om, at han ikke ville udføre regi­me­kritiske aktiviteter. Han levede efter­føl­gende et al­mindeligt liv uden politi­ske aktiviteter i omkring et år. Omkring [vinteren 2022/2023] udrejste han legalt af Iran til [EU-land], hvor han opholdt sig i 2 uger for at besøge en udstilling om [sin hobby]. Det var [en forening], som han var med­lem af, der arrangerede dette. Ansøgeren har endvidere oplyst, at han i forbindelse med årsdagen for den unge kvin­des død demon­strerede på ny. En aften på vej hjem fra en demonstration opdagede han, at myndig­he­derne ventede på ham foran hans bopæl. Han forlod derfor området og skjulte sig i Iran i nog­le måneder, før han udrejste illegalt omkring [foråret] 2024 til [land i Mellemøsten]. Han har fået at vide af [familiemedlem A], at myndig­he­derne har konfiskeret flere af hans ting, herunder hans pas og computer. Hans familie er efterfølgende flere gange blevet opsøgt af myn­dig­he­derne, der har ønsket at vide, hvor han opholder sig. Ansøgeren har videre henvist til, at han i Danmark har deltaget i en regimekritisk de­mon­­stration, og at et videoklip fra denne demonstration, der tydeligt viser ham som deltager, er blevet vist på en iransk tv-station. Han er blevet bekendt med dette, fordi [familiemedlem B] har sendt ham et link til videoklippet. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asyl­mo­­tiv til grund. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på navnlig, at ansøgeren alene har kunnet for­­klare ganske upræ­­cist og ureflekteret om sine nærmere bevæggrunde for og tanker om at deltage i ”Kvin­de, Liv, Fri­hed”-demonstrationerne i efteråret 2022. Det bemærkes i den forbindelse, at ansøgeren selv har oplyst, at han ikke på noget tidspunkt før disse de­mon­­strationer havde været poli­tisk aktiv. Ansøgers forklaring om sine bevæg­grun­de for at deltage i de fornyede demonstrationer på årsdagen for bevægelsen har også frem­stået ukonkret, ligesom det har fremstået påfaldende, at han ikke nærmere har kunnet redegøre for sine tanker om den risiko for at blive opdaget, som hans deltagelse i de nye demonstrationer uden maske­ring indebar. Det bemærkes herved, at ansøgeren efter det oplyste på dette tidspunkt al­­le­rede én gang havde været tilba­ge­­holdt af de iranske myndigheder, og at der derfor var særlig anledning til at udvise forsigtighed. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren har forklaret divergerende og utroværdigt på flere centrale punkter. Ansøgeren har således forklaret forskelligt om, hvor mange gange han del­tog i de­mon­s­tra­tio­ner i Iran. Om demonstrationerne før, at han efter det oplyste blev tilbageholdt af myndigheder­ne, har ansøgeren til oplysnings- og mo­tiv­­sam­talen forklaret, at han del­tog i demon­stra­­tio­­ner måske en gang om ugen, mens han til asylsamtalen har forklaret, at han de­mon­stre­­re­de 20-30 gange, hvilket var nærmest hver aften. Om demonstrationerne efter til­bage­hol­delsen har ansøgeren til oplysnings- og mo­tiv­­sam­talen forklaret, at han del­tog 3-4 gan­ge i de­monstrationer. Til asylsamtalen har han forklaret, at han deltog i de­mon­­stra­tio­ner 2-3 da­ge, og at det var under 10 gange. Under gensamtalen har han imidlertid op­lyst, at han kun deltog i de­monstrationen på selve årsdagen for den unge kvindes død, og at han ik­ke havde politiske aktiviteter ud over demonstrationen på årsdagen. De be­mærknin­ger til sin tidligere forklaring, som ansøgeren fremkom med senere un­der gensamtalen, kan af de grun­de, som Udlæn­din­gestyrelsen har anført, ikke føre til en anden vur­dering af forklarin­gens trovær­dig­hed. Ansøgeren har endvidere forklaret forskelligt og upræ­­­­cist om opgaverne i den gruppe af demonstranter, som ansøgeren an­gi­ver at have væ­ret en del af. Til oplysnings- og motivsamtalen har han således oplyst, at gruppen blev enige om at lave nog­le mindre kernegrupper for at gå rundt med lø­besedler og få kontakt til befolk­nin­gen. Under asylsamtalen har han forklaret, at det eneste formål med gruppen var at mødes for at planlægge nye de­monstra­tio­ner. Gruppen så på, hvor det bedste sted ville være at sam­les. Til gen­sam­ta­len oplyste han først, at gruppens opgave var at kanalisere de­mon­­stran­terne, så de blev holdt sammen ved demonstrationerne, og at gruppen ikke havde andre opgaver eller stod for andet, mens han senere under gensamtalen forklare­de, at demonstrationerne opstod spontant, og at han ikke ved, om gruppen havde andre op­­ga­ver end at kanalisere demonstranterne samme vej. I asylskemaet har ansøgeren i øvrigt anført, at gruppen mødtes hjemme hos en per­son både før og efter demonstratio­ner, mens han senere over for styrelsen forklarede, at de kun mød­tes hos per­so­­nen efter demonstratio­ner­ne. Under nævnsmødet har ansøger på ny forklaret, at de mødtes bå­de før og efter demonstrationerne. Ansøgerens for­klaring om, hvor han boede, efter at han forlod sin bopæl, og inden han udrejste af Iran, har også været diverge­ren­de. Han har således til oplysnings- og mo­tivsamtalen forklaret, at han tog til en landsby i [by B], hvor han var i 5-6 måneder, hvorefter han boede hos [familiemedlem A’s] ven i [by C] i 2 måneder. Til asylsamtalen var forklaringen, at han boede 5-6 måneder i skjul i en lands­by tæt på [by B], hvor­efter han opholdt sig 2 måneder i [by D] i [A’s] kælder. Under gensamta­len har han i lyset af den uklarhed, som hans forklaring har givet an­ledning til, herefter oplyst, at der alene var tale om gæt fra hans side om, hvor han hav­de opholdt sig. Under nævns­mø­det har ansøgeren fortsat ikke kunnet redegøre for, om han boede i [by C] eller [by D], og om [A] også boede i huset. Flygtningenævnet bemærker endelig, at ansøgeren indledningsvis til Udlændingesty­rel­sen direkte adspurgt undlod at nævne, at han havde opholdt sig i [EU-land] og fået vi­­sum til landet i 2023, hvilket heller ikke styrker hans troværdighed. På denne baggrund finder Flygtningenævnet efter en samlet vurdering, at ansøge­ren ik­ke har sandsynliggjort, at han har deltaget i demonstrationer i Iran og derved er kom­met i et asylretslig modsætningsforhold til de iranske myndigheder. Det følger af det an­­før­te, at nævnet heller ikke har kunnet lægge til grund, at ansøgeren har været tilba­geholdt som følge af at have deltaget i demonstrationer. Flygtningenævnet kan lægge ansøgerens forklaring til grund om, at han har deltaget i en regimekritisk de­mon­­stration i Danmark, og at dele af demonstrationen blev optaget. Næv­net fin­der imidlertid ikke, at dette kan danne grundlag for asyl. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på ansøgerens meget begrænsede ak­tiviteter i Danmark, idet det bemærkes bl.a., at ansøgeren har forklaret, at han ikke i øvrigt har været politisk aktiv, mens han har været i Danmark, herunder på so­cia­le medier eller lignende. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at han som nævnt ikke har sandsynliggjort, at han har deltaget i de­mon­stra­tioner i Iran, hvor­for han ikke kan antages at have været genstand for særlig ne­gativ op­­mærk­­somhed fra den iran­ske rege­ring før sin udrejse. Der er desuden lagt vægt på, at ansøgeren ikke har oplyst, at han havde en frem­trædende rolle under de­mon­­stra­tionen i Danmark, ligesom hans navn ikke fremgår af videoopta­gel­sen. Hans navn er efter hans forklaring heller ikke i øvrigt blevet delt på sociale medier eller lig­nen­de. Der er endelig lagt vægt på de grunde, som Ud­læn­­dingestyrelsen har an­­ført, her­under de bag­grunds­op­lys­ninger, som styrel­sen har henvist til. Det forhold, at video­en er ble­vet vist på en iransk tv-kanal, kan ikke føre til en ændret vurdering. Den for nævnet frem­lagte sms-besked, som ansøgeren angiver skulle være blevet sendt til [familiemedlem A], kan heller ikke føre til en anden vur­de­ring, idet det be­mær­kes, at det ikke er sandsyn­lig­gjort, at sms’en, der fremstår udateret og uden adressat, er afsendt af de iranske myn­dig­heder, og at dette er sket i relation til ansøger og dennes politiske aktivi­teter i Dan­mark. Efter en samlet vurdering finder Flygtningenævnet så­le­des, at ansø­geren ikke har sand­synliggjort, at han som følge af sine aktiviteter i Dan­mark skal med­­deles inter­na­tio­nal beskyttelse. På den anførte baggrund, og da de generelle forhold i Iran heller ikke er af en sådan ka­­rakter, at de er asylbegrundende, har ansøgeren ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for konkret og individuelt begrundet forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. I forhold til advokatens mest subsidiære påstand om udsættelse af sagen med henblik på at få foretaget en torturundersøgelse bemærker Flygtningenævnet, at nævnet er op­mærksom på, at FN’s Komité mod Tortur i sin ”General Comment No 4” pkt. 40-41 anbefaler, at så­dan­ne undersøgelser iværksættes, uanset om den relevante myndighed finder det sand­synligt, at ansøgeren har været udsat for tortur eller ej. Det er imidlertid Flygtninge­nævnets praksis at tage stilling til behovet for sådanne undersøgelser på kon­kret grund­lag og ikke ud fra en generel standard. Det fremgår af udlændingelovens § 54, stk. 1, at Flygtningenævnet drager omsorg for sagens oplysning og træffer be­stem­­melse om afhøring af udlændingen og vidner og om tilvejebringelse af andre be­vis­­midler. På baggrund af sagens samlede oplysninger og det ovenfor anførte, finder Flygt­nin­genæv­net ikke grundlag for at udsætte sagen med henblik på en torturunder­sø­gelse. Det er herved også indgået i vurderingen, at ansøgeren oplyser, at han ikke fik brækkede knogler eller ar, og at han ikke læn­ge­re har mærker på kroppen, der vil kunne konstateres ved en torturunder­søgelse. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.

Løbenummer: Iran/2025/53/marau