Nævnet meddelte i marts 2025 opholdstilladelse (K-status) til en statsborger fra Uganda. Indrejst i 2023. Genoptaget sag.Flygtningenævnet nævnet: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og humanist af trosretning fra [by], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. I forbindelse med sin oprindelige asylsag henviste ansøgeren som asylmotiv til, at ansøgeren frygter forfølgelse som følge af ansøgerens seksuelle orientering og kønsidentitet. Ansøgeren oplyste til støtte herfor, at ansøgeren blev bevidst om sin seksualitet, da ansøgeren var 14 år gammel og gik på kostskole. Ansøgeren mødte her nogle [andre elever af samme køn som ansøgeren], der lagde an på ansøgeren og drillede ansøgeren. En af disse [elever] hed [A], og [A] og ansøgeren indledte et forhold til hinanden som varede i fire år. De mistede kontakten, da ansøgerens familie tvang ansøgeren til at indgå ægteskab med [B], da ansøgeren blev 18 år. Ansøgeren har også været i et forhold med en anden [person af samme køn] ved navn [C]. De lærte hinanden at kende, da de arbejdede på den samme [arbejdsplads]. Deres relation blev tættere over tid, idet de blandt andet delte [samme oplevelser fra deres tidligere ægteskaber]. Deres venskab udviklede sig til en romantisk relation. De var sammen i fem til seks år. Om sin kønsidentitet oplyste ansøgeren, at ansøgeren allerede som barn følte sig som [det modsatte køn end ansøgeren er født med]. Ansøgeren legede [lege] og gik klædt som [det andet køn]. Det er imidlertid først efter ansøgeren i Danmark har talt med en læge og en psykolog, at ansøgeren er blevet bevidst om, at ansøgeren identificerer sig som [det modsatte køn end ansøgeren er født med]. Ansøgeren henviste videre til, at ansøgeren frygter sin tidligere ægtefælle, [B], fordi [B] kort inden ansøgerens udrejse uanmeldt opsøgte ansøgeren i ansøgerens hjem. Her opdagede [B], at ansøgeren var i et forhold med [C]. [B] slog ansøgeren i hovedet gentagende gange med en flaske. [C] flygtede og ansøgeren har ikke set [C] siden. Ansøgeren anmeldte hændelsen til politiet dagen efter. Efterfølgende kontaktede [B] ansøgeren og fremsatte trusler mod ansøgeren, om at ansøgeren risikerede at komme i fængsel, fordi [B] havde taget ansøgerens telefon, og at det på grund af blandt andet korrespondancer og billeder på telefonen kunne udledes, at ansøgeren var i et forhold med en [person af det samme køn]. Ansøgerens henviste endvidere til, at ansøgerens ven, [D], havde oplyst ansøgeren om, at politiet havde ført [C] væk. Ansøgeren henviste endelig til, at ansøgeren frygter forfølgelse og dødsstraf som følge af sit arbejde i [en forening], der blandt andet støtter LGBT+-rettigheder i Uganda. I forbindelse med genoptagelsessagen har ansøgeren fortsat henvist til sine oprindelige asylmotiver. Ansøgeren har endvidere til støtte for sit asylmotiv vedrørende sin seksualitet og kønsidentitet oplyst, at ansøgeren har skrevet tre artikler omhandlende sin seksualitet, og at disse er udgivet i [et tidsskrift]. Flygtningenævnets flertal kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring om [pågældendes] seksuelle orientering og kønsidentitet til grund. Flertallet finder, at ansøgeren har forklaret konsistent og troværdigt, herunder også om den proces, der førte til at ansøgeren erkendte at være seksuelt tiltrukket af [personer af det samme køn] og til nu at identificere sig som [det modsatte køn end ansøgeren er født med]. Vedrørende de generelle forhold for homoseksuelle og transkønnede i Uganda bemærkes, at parlamentet i Uganda den 21. marts 2023 vedtog ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion af homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggravated homosexuality”. Af baggrundsoplysningerne om forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Parliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents´s approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023, fremgår, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt som følge af den nævnte lov. Ugandas forfatningsdomstol har ved en afgørelse af 3. april 2024 opretholdt hovedparten af lovens bestemmelser, herunder muligheden for at idømme dødstraf, samt en forpligtelse til at anmelde homoseksuelle aktiviteter, såfremt man bliver bekendt med sådanne, jf. rapporten Uganda: Court Upholds Anti-Homosexuality Act. Entrenches Discrimination, Enhances Risk of Anti-LGBT Violence, udgivet af Human Rights Watch den 4. april 2024. Det er fortsat ikke muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid, at der har været en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på homoseksuelle. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), senest den 10. oktober 2024, at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret siden lovens vedtagelse. Således beskrives i artikler et fortsat højt antal tilfælde af chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. Af den seneste rapport fra HRAPF af 11. januar 2025 fremgår, at der har været et øget antal arrestationer for lovovertrædelser relateret til de pågældendes seksualitet siden foregående rapport. I henhold til rapport af 29. juli 2024 fra Immigration and Refugee Board of Canada pkt. 2.1 og 2.2 er der endvidere en betydelig risiko for overgreb på LGBT+-personer såvel fra den almindelige civile befolkning som fra myndighederne. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens seksuelle orientering og kønsidentitet er kendt af i hvert fald enkelte familiemedlemmer i Uganda og af ansøgerens tidligere ægtefælle. Dertil kommer, at ansøgeren, om end i begrænset omfang, er eksponeret via artikler skrevet af ansøgeren om dennes erfaringer som homoseksuel i Uganda og som asylansøger i [et tidsskrift], og i kraft af ansøgerens aktiviteter i Danmark i [organisation]. Flygtningenævnet finder, at der derfor må anlægges en forsigtig vurdering af om, ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7. Efter en samlet konkret vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne vedrørende LGBT+-personer finder Flygtningenævnets, at ansøgeren har sandsynliggjort, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” ugan/2025/2/sahe