ugan20255

Nævnet meddelte i maj 2025 opholdstilladelse (K-status) til en statsborger fra Uganda. Indrejst i 2024.

Flygtningenævnet udtalte:

”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og [trosretning] fra [by] i [distrikt], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv.

Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Uganda frygter at blive idømt fængsel på livstid eller dødsstraf, fordi ansøgeren identificerer sig selv som en transkønnet [det modsatte køn end ansøgeren er født med]. Ansøgeren frygter af samme grund at blive slået ihjel eller udsat for overgreb af lokalbefolkningen. Ansøgeren er født som [køn ansøgeren er født med], og mens ansøgeren boede i Uganda, betragtede ansøgeren sig selv som [homoseksuel]. Efter ansøgeren er kommet til Danmark og har lært mere om kønsidentitet, betragter ansøgeren sig som en transkønnet [det modsatte køn end ansøgeren er født med].

Til støtte for sit asylmotiv har ansøgeren oplyst, at ansøgeren blev bekendt med sin seksualitet, da ansøgeren var omkring [12-15] år. Ansøgeren indledte kort tid efter et seksuelt forhold til [A, ven af samme køn], og forholdet varede i omkring et år. På et tidspunkt opdagede ansøgerens onkel, at ansøgeren og [A] var i et forhold, og han udsatte ansøgeren for vold og fortalte ansøgerens mor om forholdet. Ansøgeren afsluttede herefter forholdet til [A]. Ansøgeren har efterfølgende haft romantiske forhold til andre [personer af samme køn], og som voksen blev ansøgeren kærester med [B]. I [efteråret] 2023 blev ansøgeren og [B] afsløret på ansøgerens bopæl, da ansøgerens udlejer sammen med en anden mand uanmeldt trådte ind i lejligheden. [B] nåede at stikke af, men ansøgeren blev overfaldet af udlejeren, der ringede til politiet. Politiet tilbageholdt ansøgeren til den efterfølgende dag, hvor ansøgeren blev løsladt ved bestikkelse. Ansøgeren fik i forbindelse med løsladelsen udstedt et dokument, hvoraf det fremgår, at ansøgeren er anklaget for homoseksualitet og pålagt meldepligt. Ansøgeren henvendte sig aldrig på politistationen igen, men gemte sig, indtil ansøgeren kunne udrejse.

Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om sin kønsidentitet til grund.

Ansøgeren har forklaret, at [ansøgeren] føler sig som [det modsatte køn end ansøgeren er født med], der er fanget i en [køn ansøgeren er født med-]krop. [Ansøgeren] er [transkønnet] og er seksuelt tiltrukket af [køn ansøgeren er født med]. [Ansøgeren] ønsker at blive omtalt som [pronomen for det modsatte køn end ansøgeren er født med].

Ansøgeren har i asylansøgningsskema [fra foråret] 2024, oplysnings- og motivsamtale med udlændingestyrelsen [fra foråret] 2024 og samtalereferat [fra sommeren] 2024 forklaret konsistent om sit asylmotiv uden divergenser. Ansøgeren har i mødet for Flygtningenævnet forklaret i overensstemmelse med de tidligere samtaler og uden, at ansøgerens svar har virket tillærte eller som udenadslære. Ansøgerens forklaring for Flygtningenævnet har tværtimod fremstået som selvoplevet og uden overdrivelser. Ansøgeren har således også for Flygtningenævnet forklaret om sin indre afklaringsproces og herunder om såvel sine kvindelige og mandlige forhold fra puberteten og indtil i dag på en reflekterende, detaljeret og selvoplevet måde. Ansøgerens forklaring er endvidere støttet af andre oplysninger i sagen herunder udtalelsen fra [organisation i Danmark] [fra foråret] 2025.

Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens seksualitet er kendt af myndighederne, lokalbefolkningen og [ansøgerens] familie i Uganda, og at disse tager afstand herfra. Det kan også lægges til grund, at ansøgeren, hvis det var muligt, ønsker at leve åbent med sin kønsidentitet i Uganda.

Af dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fra den 17. februar 2021 i sagen B and C v. Swizerland fremgår blandt andet, at en ansøger ikke kan pålægges at skjule sin seksualitet for at undgå forfølgelse, og at der ikke alene skal foretages en vurdering af, om homoseksualitet faktisk er kriminaliseret, men en konkret vurdering af, hvorvidt ansøgeren kan opnå myndighedsbeskyttelse, såfremt vedkommende udsættes for ”ill-treatment” af ikke-statslige aktører på grund af sin seksuelle orientering.  

Dette skal sammenholdes med de oplysninger, der foreligger om de generelle forhold for homoseksuelle i Uganda. Parlamentet i Uganda vedtog den 21. marts 2023 ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion af homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggravated homosexuality”. Af baggrundsoplysningerne om forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Parliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents’ approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023, fremgår, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt som følge af den nævnte lov. Ugandas forfatningsdomstol har ved en afgørelse af 3. april 2024 opretholdt hovedparten af lovens bestemmelser, herunder muligheden for at idømme dødsstraf, samt en forpligtelse til at anmelde homoseksuelle aktiviteter, såfremt man bliver bekendt med sådanne, jf. rapporten Uganda: Court Upholds Anti-Homosexuality Act. Entrenches Discrimination, Enhances Risk of Anti-LGBT Violence, udgivet af Human Rights Watch den 4. april 2024. Det er fortsat ikke muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid, at der har været en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på homoseksuelle. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), senest den 10. oktober 2024, at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret siden lovens vedtagelse. Således beskrives i artikler et fortsat højt antal tilfælde af chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. I henhold til rapport af 29. juli 2024 fra Immigration and Refugee Board of Canada pkt. 2.1 og 2.2 er der endvidere en betydelig risiko for overgreb på LGBT+-personer såvel fra den almindelige civile befolkning som fra myndighederne. I en situation som den foreliggende, hvor det lægges til grund, at ansøgerens kønsidentitet er kendt af [ansøgerens] familie, det omgivende samfund og myndighederne må der derfor anlægges en forsigtig vurdering af, om ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7.

Efter en samlet og konkret vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne for LGBT+-personer finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1.

Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. ”

 

Løbenummer: ugan/2025/5/marau