soma202427

Nævnet stadfæstede i december 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Indrejst i 2021. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren tilhører [A]-klanen og er sunnimuslim. Hun er født i [by A], Somalia og flyttede til Etiopien med sin far i 2004. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun frygter at blive slået ihjel af sine brødre fra Somalia, fordi hun er blevet gift med sin i Danmark bosiddende og nuværende ægtefælle, som kommer fra en lavere klan. Hun har til støtte herfor oplyst, at hun i [sommeren] 2014 blev gift med i Danmark boende og nuværende ægtefælle, som hun havde mødt i Etiopien gennem sin veninde og nabo. Ansøgerens far var i begyndelsen imod ægteskabet, men accepterede det til sidst. Hendes brødre kunne til gengæld ikke acceptere ægteskabet, og de chikanerede ansøgeren og udsatte hende for vold og overgreb. Ansøgeren har derudover som asylmotiv henvist til, at hun frygter klanen til den mand, som hendes far har kørt ihjel. Hun har til støtte herfor oplyst, at hendes far flygtede til Etiopien. Endelig har ansøgeren henvist til, at hun vil være enlig kvinde i Somalia, da hendes brødre ikke kan betragtes som netværk. Flygtningenævnet lægger som Udlændingestyrelsen til grund, at ansøgeren er somalisk statsborger. Flygtningenævnet har derfor asylretligt vurderet ansøgeren i forhold til Somalia. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring om sit asylmotiv til grund henset til, at ansøgeren har forklaret divergerende og udbyggende om centrale forhold i asylmotivet. Ansøgeren har således under sin oplysnings- og motivsamtale med Udlændingestyrelsen [i foråret] 2022 forklaret, at hun frygter at blive slået ihjel af tre af sine brødre, der bor med ansøgerens mor i Somalia, fordi hun har indgået et ægteskab mod deres vilje og giftet sig med en mand, der tilhører en for dem uønsket klan, kaldet [B-klanen]. I relation til denne konflikt har ansøgeren oplyst, at hun ikke har tal på hvor mange gange, hun er blevet slået af sine brødre, og at det er sket både i [by A], Somalia og i Etiopien, hvor ansøgeren boede med sin far og flere andre søskende, og at overgrebene er sket fra 2016 og frem til 2018. Ansøgeren har dog under en samtale med Udlændingestyrelsen [i foråret] 2024 forklaret, at hun frygter to af sine brødre som følge af, at hun har indgået ægteskab mod deres vilje med en mand fra en lavere klan. I relation til denne konflikt har ansøgeren forklaret, at hun er blevet overfaldet af to af sine brødre, der bor med ansøgerens mor i Somalia, at det er sket fem gange i 2016, og at alle overgrebene er sket i Etiopien. Ansøgeren har forklaret mere detaljeret om de enkelte overgreb fra 2016, herunder at de også foregik under brug af våben, og at det endte med, at ansøgeren måtte bo hos en ældre dame indtil sin udrejse i 2019. Ansøgeren har således om det første overgreb forklaret, at hendes bror overfaldt hende i farens hjem og slog hende med en stok. Om det fjerde overgreb har ansøgeren forklaret, at hun blev opsøgt på farens bopæl af begge sine brødre, og at den ene bror havde en pistol med, mens den anden bror fangede hende og holdt hende fast, men at det sluttede, da hun råbte og skreg, så naboerne kunne høre det. For Flygtningenævnet har ansøgeren om de enkelte overgreb ikke kunnet forklare med de samme detaljer, som hun har gjort til Udlændingestyrelsen, og hun har oplyst, at hun blander overgrebene sammen, da de påvirker hende meget. Ansøgeren har dog i forhold til det første overgreb oplyst, at hendes brødre slog hende med en stok, og at de også have medbragt en pistol. I forbindelse med det fjerde ovegreb har hun for nævnet haft svært ved at huske episoden, herunder hvorvidt begge brødre var til stede, og at den ene bror havde en pistol, mens den anden bror fangede hende og holdt hende fast. Ansøgeren har også afgivet divergerende oplysninger under sin forklaring for Flygtningenævnet i relation til, hvornår hun har været i Somalia. Ansøgeren har således først for nævnet forklaret, at hun efter sin udrejse fra Somalia i 2004 ikke har været tilbage i Somalia. Senere under forklaringen har ansøgeren dog forklaret, at hun i 2018 var i Somalia i forbindelse med udstedelse af et pas. Om divergenserne har ansøgeren forklaret afglidende. Hertil kommer, at ansøgerens asylmotiv i sin helhed fremstår usammenhængende. Flygtningenævnet har herved lagt vægt på, at ansøgerens far, som familiens overhoved og efter at have accepteret ansøgerens bryllup med en mand fra en lavere klan, ikke greb ind, da ansøgeren angiveligt blev udsat for overgreb fra sine yngre brødre fra Somalia. Endvidere er det tillagt vægt, at ansøgerens mor også valgte at gifte sig med en mand fra en lavere klan. Der er tillige lagt vægt på, at ansøgeren for nævnet har forklaret, at hendes mor også var imod ægteskabet, og at hendes mor havde sendt ansøgerens brødre efter hende, idet brødrene ville slå ansøgeren ihjel. Uanset dette valgte ansøgeren – efter at have gemt sig for sine brødre og sin mor i over 2 år - at overdrage [sit barn] til moren og dermed også til brødrene i 2019 forud for sin udrejsen, og i forbindeles med overdragelsen skete der ikke ansøgeren noget. Endelig finder nævnet det påfaldende, at ansøgeren ikke i perioden fra 2016 til 2019 tog kontakt til sin ægtefælle i Danmark og fortalte ham, at han var blevet far og bad ham om hjælp til at rejse fra Etiopien, idet ansøgeren har forklaret, at hun ønskede at udrejse for at komme i sikkerhed og tættere på sin mand. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun er i et asylbegrundende modsætningsforhold til sin mor eller brødre i Somalia. Det er heller ikke efter ansøgerens forklaring sandsynliggjort, at ansøgeren har en asylbegrundede konflikt med en klan til en mand, som faren har kørt ihjel. Da ansøgeren således i Somalia blandt andet har sine brødre, vil ansøgeren derfor ved en tilbagevenden til Somalia ikke være enlig kvinde uden mandligt netværk, som vil kunne beskytte hende. Såfremt ansøgeren tillige er statsborger eller kan opnå statsborgerskab i Etiopien, lægger Flygtningenævnet til grund efter det ovenfor anførte sammenholdt med, at ansøgeren efter sine egne oplysninger ikke har konflikter eller modsætningsforhold til nogen i Etiopien, at hun ikke har sandsynliggjort, at hun har en asylbegrundede konflikt eller et modsætningsforhold til nogen i Etiopien. Herefter finder Flygtningenævnet efter en samlet vurdering, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Somalia eller eventuelt Etiopien vil være i risiko for forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Løbenummer: Soma/2024/27/nabr