rusl20255

Nævnet stadfæstede i maj 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Rusland. Indrejst i 2021.

Flygtningenævnet udtalte:

Ansøgeren er etnisk russer og kommer fra Moskva. Ansøgeren tilhører ikke en bestemt religion, men er troende. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han frygter at blive tvangsmobiliseret til krigen i Ukraine, da han er blevet genindkaldt til militærtjeneste. Han frygter også at han vil blive straffet på grund af sin udeblivelse fra genindkaldelse, og at han vil komme til at afsone under forhold, der er i strid med EMRK artikel 3. Ansøgeren frygter også sin befalingsmand, som ansøgeren dengang havde en konflikt med, da ansøgeren har oplysninger om, at befalingsmanden har begået ulovligheder. Ansøgeren har som yderligere asylmotiv endelig henvist til, at han frygter fængsling, da han er aktiv i LGBT+ miljøet i Rusland. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Rusland risikerer at blive mobiliseret eller tvangsrekrutteret til krigen i Ukraine. Det må således efter baggrundsoplysningerne lægges til grund, at mobilisering til krigen i Ukraine i efteråret 2022 er afsluttet. Det må endvidere lægges til grund, at Rusland først og fremmest bruger soldater ansat på kontrakt i Ukraine, og at der således i almindelighed rekrutteres frivillige, men at overtalelse og visse tvangselementer også anvendes i forbindelse med rekrutteringen. Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til de baggrundsoplysninger, som Udlændingestyrelsen har henvist til. Flygtningenævnet finder, at disse oplysninger ikke kan begrunde asyl. Ansøgeren har aftjent værnepligt fra 2016-2017. Han udrejste af Rusland i [vinteren 2021/2022] og således næsten et år før, der efter hans egen forklaring skete indkaldelse til militærtjeneste. Der er som anført i Udlændingestyrelsens afgørelses baggrundsoplysninger, der indicerer, at indkaldelser skal afleveres personligt og underskrives. Af Udlændingestyrelsens rapport ”Russia Constription” fra marts 2025 fremgår imidlertid, at indkaldelser i praksis f.eks. også kan blive givet på andre måder, herunder ved at blive lagt i postkassen. Det kan derfor ikke udelukkes, at der – som forklaret af ansøgeren – er lagt en indkaldelse til militærtjeneste i postkassen. Det kan imidlertid konstateres, at der ikke effektivt er fulgt op på indkaldelsen fra myndighedernes side. På den baggrund og henset til, at det i baggrundsoplysningerne også beskrives som et krav, at indkaldelsen underskrives, finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke på dette grundlag risikerer forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Med hensyn til ansøgerens seksualitet og aktivitet på de sociale medier i den forbindelse lægger Flygtningenævnet ligesom Udlændingestyrelsen til grund, at ansøgeren er homoseksuel, og at der på ansøgerens egen Youtube-kanal er LGBT+-relateret materialer, herunder materiale vedrørende [navn på subkultur]-miljøet, der er en subkultur forbundet med LGBT+-miljøet, og at han navnlig i perioden 2012-2016 har lavet enkelte opslag på andre sociale platforme vedrørende LGBT+-miljøet. Det må på efter baggrundoplysningerne lægges til grund, at forholdene for LGBT+ personer i Rusland er vanskelige - herunder oplysningerne om den lovgivning, der er rette imod dem og det forhold, at LGBT+ bevægelsen i november 2023 af den russiske højesteret blev karakteriseret som ekstremistisk. Der kan herved henvises til bl.a. Landinfos rapport ”Situasjonen for LHBT” fra december 2024.  Der er imidlertid ikke grundlag for alene med henvisning hertil at meddele ansøgeren asyl. Det er således forsat lovligt at være homoseksuel i Rusland. Flygtningenævnet finder videre, at ansøgeren ikke med det fremlagte materiale har sandsynliggjort, at han er kommet i et modsætningsforhold til de russiske myndigheder, eller at han ved en tilbagevenden til Rusland risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7. Der er herved lagt vægt på indholdet og karakteren af materialet. Der er således efter Flygtningenævnets opfattelse ikke grundlag for at antage, at ansøgerens aktiviteter vil blive betragtet som ekstremistisk aktivitet, idet ansøgeren ikke har været med i nogen former for LGBT+ organisationer i Rusland, og at han fortsat ikke er aktiv for sådanne, men navnlig er aktiv i subkulturen [navn på subkulturen]. Det bemærkes hertil også, at ansøgerens aktiviteter er foretaget i Danmark, og ikke har været målrettet den russiske befolkning. Det må anses for uklart, om materialet vil blive anset som propaganda for såkaldt ikke-traditionelle seksuelle forhold, kønsskifte mv., der er forbudt i Rusland. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger er straffen for overtrædelser af dette forbud imidlertid alene en bødestraf eller kortere frihedsstraf. Der er videre lagt vægt på det meget begrænsede antal visninger og eksponering af ansøgerens aktiviteter, hvortil kommer, at ansøgeren har skrevet under anvendelsen af et pseudonym og ikke har kunne oplyse nærmere om evt. retsforfølgelse af andre, der har deltaget i ansøgerens aktiviteter. Af de grunde som Udlændingestyrelsen har anført, tiltrædes det, at ansøgeren heller ikke har en konflikt med en tidligere befalingsmand, der kan begrunde asyl. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” rusl/2025/5/DIEI