Nævnet stadfæstede i maj 2025 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger samt et mindreårigt barn fra Iran. Indrejst i 2021.
Flygtningenævnet udtalte:
”Ansøgeren er etnisk kurder fra [by], Iran. Ansøgeren er født muslim, men bekender sig ikke længere til islam, og betragter sig selv som ateist. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Iran frygter sin familie. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun er bange for, at hendes familie vil tvangsgifte hende til hendes [familiemedlem A] eller slå hende ihjel, hvis hun nægter. Ansøgeren blev i 2015 gift i Irak med sin nuværende ægtefælle. Hendes familie har efterfølgende forsøgt at presse hende til at blive skilt fra hendes herboende ægtefælle, idet familien ønskede, at hun i stedet skulle gifte sig med [familiemedlem A]. Ansøgeren har videre oplyst, at hendes ægtefælles familie i Iran er blevet opsøgt af hendes familie, hvor ansøgerens familie fremsagde trusler rettet mod ansøgeren. Hendes [familiemedlem A] og hans familie har også opsøgt ansøgerens ægtefælles familie i Iran. Derudover frygter hun sin familie, idet hun er udrejst af Iran uden deres samtykke. Videre har ansøgeren som asylmotiv gjort gældende, at hun ved en tilbagevenden til Iran frygter de iranske myndigheder. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes ægtefælle har opholdstilladelse som flygtning i Danmark, og at hun frygter, at de iranske myndigheder vil fabrikere en sag mod hende og eventuelt arrestere hende på baggrund af hendes ægtefælles konflikt med de iranske myndigheder. Endelig har ansøgeren på vegne af sit mindreårige [barn], [B], som asylmotiv henvist til, at hun frygter de iranske myndigheder ved en tilbagevenden til Iran. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hun frygter, at [B] vil blive tvangsfjernet og tvangsopdraget i forbindelse med en anholdelse eller indrejse i Iran, eftersom det i Iran er strafbart at få et barn uden for ægteskab, og at ansøgeren ikke over for de iranske myndigheder kan dokumentere, at [barnet B] er et født inden for ægteskab. Indledningsvis bemærkes det, at ansøgeren blev meddelt opholdstilladelse [i efteråret] 2022 som familiesammenført, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1. Vedrørende ansøgerens asylmotiv om en konflikt med sin familie og [familiemedlem A], kan Flygtningenævnet fortsat ikke lægge til grund, at ansøgeren har en asylbegrunde konflikt med disse. Flygtningenævnet har ved afgørelsen heraf lagt vægt på, at det ikke fremstår troværdigt eller sandsynligt, at ansøgers forældre efter ansøgers ægteskab igennem 7 år med sin herboende mand, [C], pludselig skulle ønske at slå ansøgeren ihjel, fordi det i en årrække ikke var lykkedes ægtefællen at blive familiesammenført med hende, og fordi de ønskede, at ansøgeren skulle lade sig skille og i stedet skulle giftes med [familiemedlem A]. Nævnet har herved også henset til, at ansøgerens familie billigede og accepterede forlovelsen, godt kunne lide ansøgerens ægtefælle, at ansøgerens mor deltog i brylluppet i Irak, og at ansøgerens forældrene flere gange i perioden 2015-2021 lod ansøgeren rejse alene fra Iran til Irak for at mødes med ægtefællen. Vedrørende ansøgerens asylmotiv om, at ansøgeren frygter, at hendes [barn], [B], der er født [i Danmark i sommeren] 2022, vil blive tvangsfjernet, såfremt ansøgeren måtte blive arresteret ved sin indrejse i Iran på grund af ansøgerens konflikt med sin familie og [familiemedlem A], eller fordi [barnet] vil blive betragtet som bastard og vantro, fordi ansøgeren ikke kan bevise, at [barnet] er født inden for ægteskab, kan nævnet fortsat ikke lægge ansøgerens asylmotiv herom til grund. Flygtningenævnet bemærker hertil, at Flygtningenævnet har afvist ansøgerens konflikt med sin familie og [familiemedlem A]. Ansøgeren har ikke sandsynliggjort, at ansøgerens familie skulle have til hensigt at give de iranske myndigheder oplysninger om ægteskabet. Nævnet lægger også vægt på, at ansøgeren er gift med [B’s] far, [C], og at hun i sin ansøgning af [foråret] 2022 til Udlændingestyrelsen om familiesammenføring har fremlagt en kopi af vielsesattest og af [barnets] civilattest, hvoraf fremgår, at ansøgeren og [C] er [barnets] forældre. På denne baggrund finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun eller hendes [barn] ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for konkret og individuel forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. l, eller overgreb omfattet af § 7, stk. 2, af den grund. Vedrørende ansøgeren asylmotiv om, at hun ved en tilbagevenden til Iran vil blive asylretligt forfulgt på grund af sin ægtefælle, [C’s], forhold, fremgår det af sagens oplysninger, at ægtefællen blev meddelt opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, i 2007. Baggrunden herfor var, at ansøgerens ægtefælle i 2006 efter opdrag fra [sit familiemedlem D], der sympatiserede med KDP-partiet, havde forsøgt at smugle 2 mænd over den iransk/irakiske grænse, hvilket ikke lykkedes. Derefter skulle hans [familiemedlem D] og [familiemedlem E] være blevet tilbageholdt af de iranske myndigheder. Det fremgår endvidere af akterne fra ansøgerens ægtefælles asylsag, at han ikke har været hverken medlem af eller i øvrigt aktiv i KDP-partiet. Flygtningenævnet lægger til grund, at ægtefællens forældre fortsat bor i Iran og ikke har oplevet opsøgninger eller i øvrigt problemer med myndighederne. I perioden 2015-2021 udrejste ansøgeren adskillige gange legalt af Iran sammen med ansøgerens svigerforældre, uden at de oplevede problemer af nogen art med myndighederne, selv om de viste deres iranske nationalitetspas. Flygtningenævnet finder derfor, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun eller hendes [barn] som følge af ægtefællens forhold er i en afledt asylbegrundende situation. De generelle forhold i Iran kan ikke i sig selv være asylbegrundende. På denne baggrund finder Flygtningenævnet ikke, at ansøgeren eller [barnet B] ved en tilbagevenden til Iran vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. l, eller overgreb omfattet af § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.
Løbenummer: Iran/2025/24/sael