ugan20251

Nævnet meddelte i januar 2025 opholdstilladelse (K-status) til en kvindelig statsborger fra Uganda. Indrejst i 2015. Genoptaget sag.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og kristen fra [by], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. I forbindelse med sin oprindelige asylsag henviste ansøgeren som asylmotiv til, at hun ved en tilbagevenden til Uganda frygter at blive slået ihjel af [et familiemedlem] til en kvinde ved navn [A], fordi han er af den opfattelse, at ansøgeren introducerede [A] for homoseksualitet, og at ansøgeren og [A] var kærester. Ansøgeren henviste endvidere til, at hun frygter at blive udsat for overgreb fra myndighederne i Uganda på grund af sin seksuelle orientering. Ansøgeren oplyste til støtte herfor, at hun blev kæreste med en kvinde ved navn [B] i [2008-2012], hvorefter ansøgeren lærte hendes [familiemedlem], [A], at kende i [2010-2014]. [I efteråret] [2010-2014] blev ansøgeren bortført af fire mænd, der kørte hende til en ukendt bygning og låste hende inde i et rum. Ansøgeren var tilbageholdt i tre uger. Under tilbageholdelsen blev ansøgeren udsat for fysiske overgreb, herunder et seksuelt overgreb. I forbindelse med tilbageholdelsen fik ansøgeren at vide, at [A’s] [familiemedlem] havde betalt de fire mænd for at slå ansøgeren ihjel, fordi han fejlagtigt mente, at hun var kæreste med [A]. Ansøgeren fik under tilbageholdelsen lov til at tage kontakt til [familiemedlem A], som hun bad om at fremskaffe [to-syv] millioner ugandiske shilling til sin løsladelse. Ansøgerens [familiemedlem A] betalte pengene til bortførerne [I efteråret] [2010-2014], hvorefter ansøgeren blev løsladt på betingelse af, at hun skulle udrejse af Uganda. Ansøgeren udrejste samme dag af Uganda. I forbindelse med genoptagelsessagen har ansøgeren fortsat henvist til sit oprindelige asylmotiv, og til at hun siden Flygtningenævnets afgørelse i [2015-2017] har levet åbent som homoseksuel i Danmark. Hun har videre henvist til, at der siden Flygtningenævnets afgørelse er sket en væsentlig forværring af forholdene for LGBT+-personer i Uganda, til vedtagelsen af The Anti-Homosexuality Act 2023, og til at hun ved en tilbagevenden til Uganda frygter myndighederne, lokalbefolkningen og sin familie. Flygtningenævnet kan i det væsentlige lægge ansøgerens forklaring til grund. I Flygtningenævnets afgørelse af [fra sommeren] [2015-2017] er det anført, at Flygtningenævnet på daværende tidspunkt ikke kunne afvise, at ansøgeren er homoseksuel. Som sagen nu foreligger oplyst finder Flygtningenævnet at måtte lægge til grund, at ansøgeren er homoseksuel. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren siden sin ankomst til Danmark i 2015 til stadighed over for de danske myndigheder har fastholdt, at hun er homoseksuel. Endvidere har hun efter det oplyste nu i fire år levet i et åbent homoseksuelt forhold med en herboende kvinde. Endvidere har hun frem til 2018 og på ny fra [foråret] 2024 i betydeligt omfang medvirket i aktiviteter i [LBGT+-organisation]. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgerens seksualitet er kendt af et større antal af hendes familiemedlemmer i Uganda, og at disse tager afstand herfra. Det kan også lægges til grund, at ansøgeren, hvis det var muligt, ønsker at leve åbent med sin seksualitet i Uganda. Disse forhold skal sammenholdes med de oplysninger, der foreligger om de generelle forhold for homoseksuelle i Uganda. Parlamentet i Uganda vedtog den 21. marts 2023 ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion af homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggravated homosexuality”. Af baggrundsoplysningerne om forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Parliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents´s approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023, fremgår, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt som følge af den nævnte lov. Ugandas forfatningsdomstol har ved en afgørelse af 3. april 2024 opretholdt hovedparten af lovens bestemmelser, herunder muligheden for at idømme dødstraf, samt en forpligtelse til at anmelde homoseksuelle aktiviteter, såfremt man bliver bekendt med sådanne, jf. rapporten Uganda: Court Upholds Anti-Homosexuality Act. Entrenches Discrimination, Enhances Risk of Anti-LGBT Violence, udgivet af Human Rights Watch den 4. april 2024. Det er fortsat ikke muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid, at der har været en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på homoseksuelle. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), senest den 10. oktober 2024, at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret siden lovens vedtagelse. Således beskrives i artikler et fortsat højt antal tilfælde af chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. I henhold til rapport af 29. juli 2024 fra Immigration and Refugee Board of Canada pkt. 2.1 og 2.2 er der endvidere en betydelig risiko for overgreb på LGBT+-personer såvel fra den almindelige civile befolkning som fra myndighederne. I en situation som den foreliggende, hvor det lægges til grund, at ansøgerens seksuelle orientering er kendt af i hvert fald hendes familie, som efter det oplyste har slået hånden af hende og tager afstand fra hendes seksualitet, må der derfor anlægges en forsigtig vurdering af, om ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7. Efter en samlet konkret vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne for LGBT+-personer finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Ugan/2025/1/CARA