Nævnet stadfæstede i maj 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Somalia. Ansøgeren indrejste i 2001, efter at være blevet familiesammenført med [forælder A]. I 2019 søgte ansøgeren asyl efter at være blevet udvist ved dom. I 2022 søgte ansøgeren om at blive registreret som statsborger i Yemen. I 2022 meddelte Udlændingestyrelsen ansøgeren afslag på an-søgningen om at blive registreret som statsborger i Yemen. I 2023 meddelte Udlændingestyrelsen ansøgeren afslag på asyl. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren har for Flygtningenævnet oplyst, at han er født i [starten af 1990’erne] i [by], Yemen, hvor han boede, indtil han i 2001 kom til Dan-mark, efter at han og hans [søskende] var blevet familiesammenført med [forælder A]. Ansøgeren har videre oplyst, at [forælder A] er somalisk statsborger, mens [forælder B] er yemenitisk statsbor-ger. Ansøgeren har aldrig været i Somalia. Han har til støtte for, at han tillige er yemenitisk statsbor-ger navnlig henvist til en fremlagt erklæring, som fremstår udstedt af en domstol i Yemen [i foråret] 2022. Ansøgeren, der ikke har været politisk aktiv, har som asylmotiver i forhold til Somalia henvist til, at han frygter de somaliske myndigheder og befolkning, fordi han er [LGBT+-person]. Ansøge-ren frygter endvidere at få problemer med højtstående personer på grund af sin [forælder A’s] kon-flikter. Videre frygter han, at myndighederne og befolkningen, herunder medlemmer af Al-Shabaab, vil anse ham for vestliggjort, og at de vil straffe ham, fordi han lever på en vestlig måde. Han kan ikke tale somali og læser ikke koranen, ligesom han går klædt på en vestlig måde. Videre har han henvist til, at han ikke vil kunne klare sig i Somalia, hvor han ikke har familie eller andet netværk og ikke vil kunne få den medicin, som han har brug for. I forhold til Yemen har ansøgeren som asylmo-tiver henvist til, at han frygter myndighederne og befolkningen som følge af, at han er [LGBT+-person]. Han har endvidere henvist til de generelle forhold i Yemen, og at han her ikke vil kunne få den medicin, som han har brug for. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgeren i væsentlig grad har afgivet divergerende og udbyggende forklaringer om sit statsborgerskab. Således oplyste ansøgeren oprindeligt, at han er statsborger i Somalia, hvilket han efterfølgende har fastholdt i forbindelse med oplysningssamtaler mv. at ansøgeren er statsborger i Somalia, er da også lagt til grund i ansøgerens straffedomme. Flygtningenævnet finder, at ansøgeren ikke med de af ham fremlagte dokumenter, har dokumenteret eller sandsynliggjort, at han er statsborger (også) i Yemen. Flygtningenævnet kan tiltræde de grunde, Udlændingestyrelsen har anført herom i afgørelsen af […] 2022 og i afgørelsen af […] 2023. Flygtningenævnet bemærker herved, at Udlændingestyrelsen må anses for at have foretaget nødvendige bestræbelser på at verificere oplysningerne i dokumenterne fremlagt af ansø-geren, idet der herunder er foretaget ægthedsvurdering. Flygtningenævnet finder derfor, at der ikke er grundlag for at hjemvise sagen til fornyet behandling i Udlændingestyrelsen. Flygtningenævnet vurderer herefter ansøgerens asylmotiver i forhold til en udsendelse til Somalia. Flygtningenævnet tiltræder, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Somalia vil risikere at blive udsat for asylbegrundende forfølgelse, eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet kan således ikke lægge ansøgerens forklaring om sine asylmotiver til grund. Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens begrundelser for at tilsidesætte ansøgerens for-klaring om [at han er LGBT+-person]. Flygtningenævnet bemærker, at ansøgerens forklaring om [at han er LGBT+-person] også for nævnet fremstår utroværdig og konstrueret. Af de grunde, som Ud-lændingestyrelsen har anført, har ansøgeren heller ikke sandsynliggjort, at han vil være i risiko for forfølgelse som følge af [forælder A’s] forhold eller som følge af modsætningsforhold mellem an-søgeren og de somaliske myndigheder, private personer eller grupperinger, herunder Al-Shabaab. Det, ansøgeren har anført om vestliggørelse, herunder om sin levevis og afstandtagen fra islam, kan ikke føre Flygtningenævnet til en anden vurdering. Efter de foreliggende baggrundsoplysninger om de generelle forhold og sikkerhedssituationen i Somalia, herunder om tørke og den deraf følgende fødevaresituation, tiltræder Flygtningenævnet af de grunde, Udlændingestyrelsen har anført, at en udsendelse til Somalia ikke vil udgøre en krænkelse af EMRK artikel 3, heller ikke når henses til ansøgerens personlige – og helbredsmæssige - forhold. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlæn-dingestyrelsens afgørelser af […] 2022 og […] 2023. ” Soma/2023/1/mnr.