ugan20242

Nævnet meddelte i april 2024 opholdstilladelse (K-status) til en statsborger fra Uganda. Indrejst i 2014. Genoptaget sagFlygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og [kristen] fra [by], [distrikt], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren henviste som asylmotiv under den oprindelige asylsagsbehandling til, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda frygtede, at [ansøgeren] ville blive slået ihjel af befolkningen og sin familie eller udsat af forfølgelse fra myndighederne, fordi [ansøgeren] er homoseksuel. Ansøgeren oplyste til støtte herfor, at [ansøgeren] har været homoseksuel, siden [ansøgeren] blev født. Som [12-15]-årig indledte [ansøgeren] et seksuelt forhold til en [nabo af samme køn] ved navn [A]. Forholdet blev opdaget af en kvinde, som fortalte det til ansøgerens [familiemedlem]. Ansøgerens [familiemedlem] udsatte herefter ansøgeren for fysiske angreb, og ansøgerens [familiemedlemmer] nægtede at lade [ansøgeren] gå i skole. Som [12-15]-årig blev ansøgeren [presset til at bo sammen med person af det modsatte køn], som er [medforælder] til [ansøgerens] [barn]. To år senere fik ansøgeren nok og rejste til [by i Uganda], hvor [ansøgeren] boede frem til sin udrejse i efteråret 2014. Under opholdet i [by i Uganda] indledte ansøgeren et forhold til en [person af samme køn], og de var kæreste [i en årrække i slut 2000’erne]. I [slutningen af 2000’erne] blev deres forhold opdaget af en gruppering ved navn [gruppering], der samarbejdede med det ugandiske politi. Ansøgere betalte [10.000-30.000] ugandiske shilling for at undgå at blive taget med og overleveret til politiet. Ansøgeren stoppede herefter sit forhold til sin kæreste. I [starten af 2010’erne] blev ansøgerens [ejendom] [vandaliseret] af ukendte personer. Fra [starten af 2010’erne] frem til ansøgerens udrejse i 2014 oplevede ansøgeren ingen problemer med nogen parter. Ansøgeren har i forbindelse med genoptagelsessagen fastholdt sit oprindelige asylmotiv, idet [ansøgeren] endvidere har henvist til den lovgivning vedrørende forbud mod homoseksuelle, som i 2023 er indført i Uganda. Det lægges, således som også sket i Flygtningenævnets afgørelse af 3. januar 2017, til grund, at ansøgeren er homoseksuel, og at [ansøgeren] som følge heraf samt kæresteforholdet til [A] har været udsat for chikane i Uganda. Det kan også lægges til grund, at ansøgeren, hvis det var muligt, ønsker at leve åbent med sin homoseksualitet i Uganda. Parlamentet i Uganda vedtog den 21. marts 2023 ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion of homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggravated homosexuality”. Af baggrundsoplysningerne om forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Paliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents´s approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023, fremgår, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt som følge af den nævnte lov. Det er fortsat ikke muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid, at der har været en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på [LGBT+-personer]. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret og således beskrives i artikler en stor stigning i chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. I en situation som den foreliggende, hvor det lægges til grund, at ansøgerens seksuelle orientering er kendt af [ansøgerens] familie og i lokalsamfundet, og at [ansøgeren] har været udsat for chikane som følge af sin homoseksualitet, må der derfor anlægges en forsigtig vurdering af, om ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7. Efter en samlet konkret vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne for LGBT+-personer finder Flygtningenævnet, at ansøgeren har sandsynliggjort, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Løbenummer: ugan/2024/2/leuds