Koens og aeresrelateret forfoelgelse - Anden forfoelgelse
Militaere forhold og politi
Nationalitet
Privatretlig forhold
Medfoelgende mindreaerige boern
Mundtligt naevn
Nævnet stadfæstede i marts 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger samt fire børn fra Tyrkiet. Indrejst i 2023. Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og […]muslim fra [by], Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Forud for nævnsmødet har ansøgeren oplyst, at hun er syrisk statsborger, og at hun ikke har opnået statsborgerskab i Tyrkiet under sit ophold i landet. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Syrien frygter for sit og sine børns liv grundet den generelle sikkerhedssituation. Herudover frygter ansøgeren de socioøkonomiske forhold, fordi hun ikke har nogen til at forsørge hende og hendes børn. Ansøgeren har videre henvist til, at hun frygter de syriske myndigheder, fordi hendes brødre har unddraget sig militærtjeneste. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hendes [familiemedlem A] aftjente militærtjeneste under krigen. Under orlov i [by] blev området omringet af oprørsgrupper og ansøgerens [familiemedlem A] kunne derfor ikke vende tilbage til aftjeningen af sin militærtjeneste. Ansøgerens [familiemedlem B] forlod Syrien før, han kunne blive indkaldt til militærtjeneste. Ansøgeren har oplyst, at de syriske myndigheder holder øje med de unge mænd, og når de unge mænd ikke aftjener militærtjeneste, så kan det få konsekvenser for deres familie. Ansøgeren har forud for sin udrejse af Syrien ikke haft problemer med de syriske myndigheder på baggrund af sine [familiemedlemmers] militærunddragelse. Ansøgeren har endeligt henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Tyrkiet frygter, at hendes afdøde ægtefælles familie vil tage hendes børn. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at familien til hendes afdøde ægtefælle opholder sig i Tyrkiet, og at de har tilkendegivet over for hende, at de vil tage hendes børn under henvisning til syrisk lov, hvis hun gifter sig igen. Ansøgeren har under mødet i Flygtningenævnet forklaret, at hun søgte om tyrkisk statsborgerskab, og at hun sammen med sine børn blev meddelt tyrkisk statsborgerskab i starten af 2023. Hun har yderligere forklaret, at hun og hendes børn efterfølgende fik udstedt tyrkiske nationalitetspas, som de anvendte til udrejse fra Tyrkiet. På denne baggrund lægger Flygtningenævnet til grund, at ansøgeren og hendes medfølgende børn har dobbelt statsborgerskab, således at de både er tyrkiske statsborgere og har statsborgerskab i Syrien. Vedrørende ansøgerens yngste barn, der er født i Danmark i [vinteren 2023/2024], fremgår af Turkish Citizenship Law, law no. 5901, part two, article 7, nr. 2, følgende: “A child born to a Turkish mother and a alien father out of wedlock is Turkish citizen”. På baggrund heraf lægges det til grund, at ansøgerens yngste barn tillige har tyrkisk statsborgerskab. Flygtningenævnet tiltræder Udlændingestyrelsens vurdering af, at ansøgeren ikke er i risiko for forfølgelse eller overgreb i Tyrkiet, og at hendes forklaring om en potentiel konflikt med hendes tidligere svigerfamilie ikke har karakter og intensitet, der kan begrunde opholdstilladelse. Flygtningenævnet vurderer, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Tyrkiet vil kunne søge de tyrkiske myndigheders beskyttelse, idet hun og hendes børn som tyrkiske statsborgere er omfattet af tyrkisk lovgivning. Herefter tiltrædes Udlændingestyrelsens afgørelse om, at ansøgeren ikke kan meddeles asyl i medfør af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.”. Syri/2024/16/leuds