Nævnet omgjorde i december 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger fra Syrien, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1. Indrejst i 2015.Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk kurder og sunni-muslim fra [by A], Syrien. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer og har ikke været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren sammen med sine forældre og søskende indrejste i Danmark [i sommeren] 2015, og at familien [i vinteren 2015/2016] blev meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. Klageren var som mindreårig på det tidspunkt omfattet af morens sag. Klagerens opholdstilladelse er senest blevet forlænget af Udlændingestyrelsen [i efteråret] 2022. Klageren har til støtte for sin klage gjort gældende, at hun vil risikere forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, ved en eventuel tilbagevenden til Syrien, som følge af, at hun er kurder fra [by A] og derfor af de syriske myndigheder vil blive anset som sympatisør med YPG. Hun har i den forbindelse henvist til, at hendes risiko ved en eventuel tilbagevenden til Syrien på nuværende tidspunkt vil blive skærpet af, at hun er udrejst illegalt i 2014 og har opholdt sig uden for Syrien i mere end 8 år. Klageren har endvidere gjort gældende, at hun vil være i en afledt risiko for forfølgelse som følge af, at hendes herboende brødre har unddraget sig militærtjeneste. Klageren frygter også PKK, der indkalder både mænd og kvinder til militærtjeneste. Endelig har klageren gjort gældende, at hun er enlig kvinde uden netværk tilbage i Syrien, idet hendes familie opholder sig i Dannmark. Efter en samlet vurdering af klagerens forhold finder Flygtningenævnet, at klageren som følge af flere forhold ud fra en kumulativ betragtning har en velbegrundet frygt for, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for at påkalde sig en sådan interesse, at hun kan risikere at blive afhørt og i den forbindelse blive udsat for overgreb fra de syriske myndigheder. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at klagerens ældste bror, [navnet på klagerens bror], [i sommeren] 2012 fik asyl i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Han forklarede under sin sag bl.a., at han blev tilbageholdt i [et antal] dage i 2011 efter at have deltaget i en demonstration. Da han udrejste, var han i den militærpligtige alder, og han har således unddraget sig militærtjeneste i Syrien. Flygtningenævnet vurderer, at klageren ved en tilbagevenden til Syrien risikerer at blive tilbageholdt og afhørt om sin brors forhold. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på, at ansøgeren er kurder, at hun stammer fra [by A], der inden ansøgerens flugt var et oprørskontrolleret område, at hun er udrejst illegalt af Syrien, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være en enlig kvinde uden mandligt netværk, og at hun har yderligere to brødre, som nu er i den militærpligtige alder, og som under henvisning her til har fået asyl i Danmark i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Risikoen for at vende tilbage til Syrien efter et langvarigt ophold i vesten er ikke efter Flygtningenævnets vurdering forbundet med tilstrækkelig stor risiko til i sig selv at være asylbegrundende, men henset til, at de syriske myndigheder ifølge de foreliggende baggrundoplysninger har foretaget vilkårlige overgreb over for returnees, kan det indgå ved en kumulativ vurdering. Flygtningenævnet har endvidere lagt vægt på forsigtighedsprincippet, der efter Flygtningenævnets praksis skal anvendes ved behandlingen af sager med Syriske statsborgere, og som er formuleret således: ”De syriske myndigheders vurdering af, hvilke borgere der udgør en sikkerhedstrussel, er præget af vilkårlighed og uforudsigelighed, hvorfor der kan være god grund til at udvise forsigtighed ved bedømmelsen og lade en eventuel rimelig begrundet tvivl komme en ansøger/klager til gode.” Flygtningenævnet finder efter en samlet vurdering af disse omstændigheder, at klageren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien risikerer asylrelevant forfølgelse som følge af forhold, der er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet ændrer derfor Udlændingestyrelsens afgørelse [fra vinteren 2015/2016] og meddeler klageren opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1. Syri 2023/89/MNR