soma20248

Nævnet omgjorde i april 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse i en sag om statusændring vedrørende en kvindelig statsborger samt tre børn fra Somalia, således at vedkommende blev meddelt opholdstilladelse jf. udlændingelovens § 7, stk. 1. Sagen er sambehandlet med Soma/2024/9 + Soma/2024/10 + Soma/2024/11. Indrejst i 2012. Flygtningenævnet udtalte: ”Klageren er etnisk somalier og fra Mogadishu, Somalia. Klageren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Det fremgår af sagen, at klageren med sine tre medfølgende børn indrejste i Danmark [i efteråret] 2012, og at de [i efteråret] 2012 blev meddelt opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 8, stk. 2. Klageren henviste i sin oprindelige asylsag til, at hun ved en tilbagevenden til Somalia frygtede voldtægt eller kidnapning af maskerede ukendte mænd, der huserede i Mogadishu. Klagerens advokat har [i vinteren 2022/2023] i sin anmodning om statusændring henvist til, at klagerens datter [datteren] ved en tilbagevenden til Somalia vil være i fare for tvangsmæssig omskæring. Klageren har til støtte for sin påstand om statusændring gjort gældende, at hendes mindreårige datter, [datteren], der er [12-15] år gammel, ved en tilbagevenden til Somalia er i risiko for tvangsomskæring, og at klageren ikke vil være i stand til at forhindre dette. Da [datteren] er omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, skal klageren som [datteren´s] mor have tildelt samme status. Klagerens mindreårige sønner vil ifølge praksis som en konsekvens af heraf skulle tildeles asyl med samme status. Klageren har til støtte for sin påstand om statusændring yderligere gjort gældende, at hun som enlig kvinde af UNHCR er blevet anerkendt som konventionsflygtning. Allerede ved ankomsten til Danmark i 2012 burde klageren og hendes 3 medfølgende børn derfor have fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 1, jf. § 7, stk. 1. Efter sin endelige påstand har Udlændingestyrelsen under nævnsmødet taget bekræftende til genmæle med hensyn til klagerens påstand om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 1, jf. § 7, stk. 1, således at klageren og hendes 2 sønner meddeles opholdstilladelse som følge af, at klageren er enlig kvinde uden mandligt netværk ved en tilbagevenden til Somalia, ligesom klageren tillige som følge af, at der er en betydelig risiko for, at hendes mindreårige datter, [datteren], ved en tilbagevenden til Somalia vil blive udsat for omskæring, som en konsekvens af [datteren´s] forhold er omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1, jf. § 7, stk. 1. Flygtningenævnet besluttede herefter, at give klageren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8, stk. 1, jf. § 7, stk. 1, som følge af, at klageren er enlig kvinde uden mandligt netværk ved en tilbagevenden til Somalia, ligesom klageren tillige som følge af, at der er en betydelig risiko for, at hendes mindreårige datter, [datteren], ved en tilbagevenden til Somalia vil blive udsat for omskæring, som en konsekvens af [datteren´s] forhold findes omfattet af udlændingelovens § 8, stk. 1, jf. § 7, stk. 1.” Soma/2024/8/diei.