irak20247

Nævnet stadfæstede i maj 2024 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende kvindelig statsborger fra Irak. Indrejst i 2019.Flygtningenævnet udtalte: Ansøgeren er etnisk araber og shia muslim fra [by A], Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved en tilbagevenden til Irak frygter sin far og resten af [klan A], idet hendes familie og far er meget religiøse. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hendes far ikke accepterer det ægteskab, hun har indgået, idet hendes ægtefælle ikke er en del af [klan A]. I hendes familie skal man giftes med en fra klanen eller en, der er tæt på familien, og som skal godkendes af familien. Ansøgeren har videre oplyst, at hun er vokset op i en patriarkalsk familie, hvor det er mændene, som bestemmer i hjemmet. Ansøgeren har ikke modtaget direkte trusler fra sin far, men hun har modtaget trusler gennem sin mor. Ansøgeren blev gift i skjul og levede i angst, indtil hun fik visum til Danmark, fordi hun var bange for, at hendes familie ville finde ud af, at hun var blevet gift. Ansøgeren har videre til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun frygter [klan A], som er allieret med [religiøs bevægelse], idet hun bliver betragtet som en, der har bragt skam over familien. Ansøgeren har oplyst, at hun kan blive slået, tortureret, fængslet eller slået ihjel, og hun vil blive betragtet som en, der er blevet smidt ud af familien. Selv hvis hun bliver skilt fra sin mand, vil hun ikke blive accepteret i familien. Flygtningenævnet kan ikke lægge ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet er enig i de grunde, som Udlændingestyrelsen har henvist til i afgørelsen af [vinteren 2023/2024]. Flygtningenævnet tiltræder herunder, at det fremstår ganske usandsynligt, at hun i en periode på 10 år skulle have holdt det hemmeligt for sin far og familieklanen, som er meget indflydelsesrig i Irak, at hun havde giftet sig. Forklaringen herom er bl.a. uforenelig med oplysningen om, at ansøgeren til visummyndighederne i 2017 oplyste, at ægteskabet var blevet registreret i Irak, og at hendes ægtefælles navn var blevet tilføjet hendes irakiske id-kort. Ansøgeren har under mødet i Flygtningenævnet fragået, at hun har givet de omhandlede oplysninger. Flygtningenævnet finder endvidere, at ansøgeren på væsentlige punkter har afgivet divergerende oplysninger. I forbindelse med ansøgningen om ægtefællesammenføring til Danmark har ansøgeren således oplyst, at hun fra 2007 til 2012 boede i Syrien, idet hun var flygtet fra krig. For Flygtningenævnet har ansøgeren imidlertid forklaret, at hun ikke har boet i Syrien, men at hun har været på rejser til Syrien i forbindelse med sin syge mors behandlinger. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at forklaringen om moderens sygdom og rejserne til Syrien ses at være udbyggende i forhold til de oplysninger, ansøgeren fremkom med under oplysnings- og motivsamtalen med Udlændingestyrelsen. Ansøgeren har endvidere forklaret divergerende om bl.a. hvilke familiemedlemmer der fra begyndelsen havde kendskab til ægteskabet, og om hvorvidt hendes far pressede hende til at indgå ægteskab med andre personer. For Flygtningenævnet har ansøgeren således som en ny oplysning forklaret, at faren accepterede at hun ikke giftede sig med nogen af bejlerne, fordi hun skulle passe sin syge mor, og fordi familien i et vist omfang var afhængig af hendes lønindkomst. Flygtningenævnet tiltræder herefter, at ansøgeren ikke har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Irak vil være i risiko for asylbegrundende forfølgelse eller overgreb omfattet af udlændingelovens § 7. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Irak/2024/7/obc