Nævnet meddelte i september 2023 opholdstilladelse (K -status) til en statsborger fra Uganda. Indrejst i 2015. Genoptaget sagFlygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk [etnicitet] og [trosretning] fra [by], [distrikt], Uganda. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at [ansøgeren] ved en tilbagevenden til Uganda frygter forfølgelse fra myndighederne og lokalbefolkningen som følge af, at [ansøgeren] er homoseksuel. Ansøgeren har i den forbindelse henvist til, at [ansøgeren] ønsker at leve åbent med sin ægtefælle. Ansøgerens seksualitet er kendt for ansøgerens ægtefælles tidligere ægtefælles familie, for hvem homoseksualitet er uacceptabelt, og de hævder, at ansøgeren er grunden til skilsmissen mellem ansøgerens ægtefælle og dennes tidligere ægtefælle. Ansøgeren har derudover henvist til, at der er vedtaget ny lovgivning i Uganda, der har skærpet kriminalisering af homoseksualitet. Flygtningenævnet lægger ligesom anført i nævnets afgørelse af [vinteren 2017/2018] til grund, at ansøgeren er homoseksuel. Det lægges videre til grund, at ansøgeren efterfølgende er blevet gift med en herboende [person af samme køn]. Der er fremkommet nye baggrundsoplysninger vedrørende forholdene for LGBT+-personer i Uganda, herunder Human Rights Watch, Ugandan Paliament Passes Extreme Anti-LGBT, udgivet den 22. marts 2023, Amnesty International, Uganda: Presidents´s approval of anti-LGBTI Bill is a grave assault on Civil and Political Rights: LGBTQ-Rights, udgivet den 26. maj 2023 og The Advocates for Human Rights, Ugandas Compliance with the International Convention on Civil and Political Rights: LGBTQ+Rights, udgivet den 26. maj 2023. Det fremgår heraf, at forholdene for LGBT+-personer i Uganda er forværret betydeligt siden Flygtningenævnets afgørelse af [vinteren 2017/2018]. Det ugandiske parlament har således den 21. marts 2023 vedtaget ”The Anti-Homosexuality Act 2023”, som efterfølgende er underskrevet af den ugandiske præsident. Af loven fremgår blandt andet, at LGBT+-personer risikerer at blive idømt fængsel på livstid for ”same-sex conduct” og ”promotion af homosexuality”. Der er endvidere indført dødsstraf for tilfælde af ”aggrevated homosexuality”. Flygtningenævnet finder, at situationen for LGBT+-personer i Uganda som følge af den indførte lov må anses at være forværret mærkbart. Flygtningenævnet finder, at det ikke på nuværende tidspunkt er muligt at fastslå, hvorledes den i Uganda indførte lov vil blive håndhævet med hensyn til gennemførelse af straffesager mv. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår imidlertid oplysninger om en stigning i myndighedernes anholdelser af homoseksuelle, ligesom der er rapporteret om en betydelig stigning i antallet af andre overgreb mv. på homoseksuelle. Endvidere fremgår det af nyere artikler, herunder fra Human Rights Awareness and Promotion Forum (HRAPF), at situationen for homoseksuelle i Uganda er mærkbart forværret og således beskrives i artikler en stor stigning i chikane, vold og trusler om vold, overfald og tilfælde af arrestationer, men ingen tilfælde af domfældelser efter den nye lov. I en situation som den foreliggende, hvor det må lægges til grund, at ansøgerens seksuelle observans er kendt af [ansøgerens] ægtefælles tidligere svigerfamilie og lokalbefolkningen i Uganda, idet [ansøgeren] har været åben om sin homoseksualitet siden teenageårene, må der efter Flygtningenævnets opfattelse derfor anlægges en forsigtig vurdering af, om ansøgeren har et beskyttelsesbehov efter udlændingelovens § 7. Efter en samlet vurdering af ansøgerens forhold og baggrundsoplysningerne for LGBT+-personer finder Flygtningenævnet, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Uganda risikerer forfølgelse omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1. Flygtningenævnet meddeler derfor ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1.” ugan/2023/5