irak202316

Nævnet stadfæstede i september 2023 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Irak. Indrejst i begyndelsen af 2000’erne.Flygtningenævnet udtalte:”Ansøgeren er etnisk araber og muslim fra Irak. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Irak frygter at blive slået ihjel af sin mors nye ægtefælle. Ansøgeren har endvidere henvist til, at han frygter, at hans far vil presse ham til begå et æresdrab mod morens nye ægtefælle, fordi ansøgerens fars ære er blevet krænket. Endelig har ansøgeren henvist til, at han frygter de generelle forhold i Irak. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han udrejste af Irak i [begyndelsen af 2000’erne] med sin mor og [andet familiemedlem], da ansøgeren var [4-7 år]. Ansøgerens mor og [andet familiemedlem] rejste i [slutningen af 2000’erne] tilbage til Irak, hvor moren giftede sig med en ny mand mod ansøgerens fars vilje. Ansøgeren besøgte sin mor og dennes nye ægtefælle i Irak i [begyndelsen af 2010’erne]. Ansøgeren kom under besøget i konflikt med morens nye ægtefælle og dennes børn, hvilket udviklede sig til en slåskamp. Flygtningenævnet lægger i det væsentlige ansøgerens forklaring til grund. Flygtningenævnet lægger således til grund, at ansøgerens mor i [slutningen af 2000’erne] forlod ansøgerens far og rejste til Irak, hvor hun er blevet gift med en anden mand. Det lægges endvidere til grund, at ansøgeren besøgte sin mor i Irak i [begyndelsen af 2010’erne], hvor der opstod konflikter mellem ansøgeren og morens nye mand og dennes børn. Endelig lægger nævnet til grund, at ansøgerens far efterfølgende bebrejdede ansøgeren, at han ikke havde fortalt, at moren var blevet gift på ny, og at ansøgerens far gav udtryk for, at hans ære var krænket. Det beror imidlertid på en formodning fra ansøgerens side, at ansøgerens far vil presse ham til at begå æresdrab mod morens nye mand, hvis ansøgeren vender tilbage til Irak. Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at ansøgerens mor ikke er blevet udsat for overgreb fra ansøgerens fars side, siden hun forlod ham i [slutningen af 2000’erne]. Endvidere bemærkes, at ansøgeren har forklaret, at hans far opholder sig i [et europæisk land], og at det er flere år siden, at ansøgeren senest har været i kontakt med ham. Det beror endvidere på formodninger fra ansøgerens side, at morens nye mand ved, at ansøgeren er under pres fra sin far til at begå æresdrab, og at ansøgeren af den grund risikerer at blive udsat for overgreb fra morens nye mands side. Endelig bemærker Flygtningenævnet, at konflikten i [begyndelsen af 2010’erne] mellem ansøgeren og morens nye mand og dennes børn må antages at være et afsluttet forhold, som ikke indebærer en aktuel og konkret risiko for ansøgeren ved en tilbagevenden til Irak. Ansøgeren har således ikke sandsynliggjort, at han ved en tilbagevenden til Irak vil risikere forfølgelse, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, eller vil være i reel risiko for at blive udsat for forhold omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” irak/2023/16/marau