egypt20225

Nævnet omgjorde i oktober 2022 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsborger fra Egypten. Indrejst i 2020.Flygtningenævnet udtalte: ”Ansøgeren er etnisk araber og sunnimuslim fra [bydel A], Egypten. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer, men har fra ultimo 2017 og frem til sin udrejse fra Egypten udført frivilligt arbejde for [organisationen A], som engagerer sig i homoseksuelles rettigheder. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Egypten frygter at blive tilbageholdt eller fængslet enten af politiske årsager eller på grund af sin seksualitet. Ansøgeren har som støtte herfor oplyst, at hans far samt hans to farbrødre og den ene farbrors ægtefælle, var aktive medlemmer af [organisation B]. Ansøgerens far udrejste af Egypten efter sin løsladelse i 2006, og ansøgerens ene farbror forsvandt efter en demonstration i 2013, mens ansøgerens anden farbror omkom i en trafikulykke iværksat af de egyptiske myndigheder. Den anden farbrors ægtefælle sidder fængslet på ubestemt tid. Ansøgeren og hans mor har også af denne årsag været nødsaget til at flytte bopæl tre gange siden faren forlod Egypten, og ansøgeren er flere gange blevet opsøgt på sin skole af de egyptiske myndigheder, hvor de har udsat ansøgeren for chikane. Ansøgeren har videre til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han definerer sig selv som homoseksuel, da han er tiltrukket af mænd. Ansøgeren har været bevidst om dette siden 12-års alderen, hvor han oplevede at være tiltrukket af drenge i stedet for piger. Han har i Egypten haft to skjulte forhold til andre mænd. Det ene forhold var i perioden fra 2017 til 2018, og det andet forhold i perioden fra medio 2018 til sin udrejse i ultimo 2020. Ansøgeren har i perioden fra ultimo 2017 og indtil sin udrejse af Egypten udført frivilligt arbejde for en organisation til støtte for homoseksuelles rettigheder. Ansøgeren oplevede i sommeren 2018 i forbindelse med arbejde i en café, der var kendt som mødested for homoseksuelle, at blive anholdt sammen med seks andre personer. Ansøgeren blev løsladt efter at have betalt bestikkelse. Ansøgeren udrejste illegalt af Egypten ved at betale bestikkelse til en sikkerhedsofficer i lufthavnen i Cairo. Dette var nødvendigt, da ansøgeren ikke kunne få en udrejsetilladelse, da han havde søgt om fritagelse fra militærtjeneste samt begrundet i familiens tilknytning til [organisation B]. Ansøgeren har endelig til støtte for sit asylmotiv oplyst, at han fortsat ønsker at leve et almindeligt og værdigt liv uden at skjule sin seksualitet. Flygtningenævnet kan lægge dele af ansøgerens forklaring til grund om hans families tilknytning til [organisation B], herunder at hans far og farbrødre har haft en konflikt med myndighederne i den forbindelse. Flygtningenævnet kan ikke lægge til grund, at ansøgeren, som følge af de nævnte familiemedlemmers tilknytning til [organisation B], har en asylbegrundende konflikt med de egyptiske myndigheder. Flygtningenævnet lægger herved vægt på at familiemedlemmernes konflikt ikke angår ansøgeren personligt. Som anført i Udlændingestyrelsens afgørelse må en tilknytning til [organisation B] antages ikke i sig selv være tilstrækkeligt til, at en person kan blive udsat for overgreb eller forfølgelse. Hertil kommer, at hans fars konflikt med myndighederne som følge af denne tilknytning ikke kan antages at have bragt ansøgeren i noget asylbegrundende modsætningsforhold til de egyptiske myndigheder. Flygtningenævnet lægger ansøgerens forklaring om sin seksuelle orientering til grund, herunder at han er homoseksuel, at han har haft to forhold til mænd i Egypten, at han har udført frivilligt arbejde i Egypten knyttet til homoseksuelles rettigheder, at han i Danmark har haft og har en transseksuel kæreste, at han er aktiv i [organisation C] samt at han vil leve et almindeligt og værdigt liv uden at skjule sin seksualitet. Af nyere foreliggende baggrundsoplysninger, herunder State-Sponsored Homophobia, Global Legislation Overview Update fra december 2020 fremgår vedrørende Egypten blandt andet: ”There is no law that explicity criminalises same-sex activity in Egypt. However, Law nr. 10/1961 on the Combating of Prostitution is selectively used to target individuals of diverse sexual orientations and gender identities. The main charges brought include “habitual practice of debauchery” (Article 9-c), “publicizing an invitation to induce debauchery (Article 14), and “incitement to debauchery” (Article 1). While these articles provide for a maximum of three years imprisonment. Bedayaa, a local NGO, noted that some cases could receive up to six years. In recent years there have been numerous cases of arrests and detention for “debauchery” or other charges widely understood to target LGBT individuals. Law enforcement reportedly used online entrapment extensively to lure gay men, and allegedly subjected them to forced anal examinations while in custody.” Af rapport fra US Department of State fra marts 2021 fremgår blandt andet: ”While the law does not explicity criminalize consensual same-sex activity, lesbian, gay, bisexual, transgender, queer, and intersex (LGBTQI+) persons were arrested and prosecuted on charges such as “debauchery”, “prostitution” and “violating family values,” for which the law provides for prison sentences of up to 10 years. According to a local rights group, there were more than 250 reports of such arrests since 2013.” Endelig fremgår det af rapport fra Human Rights Watch to the UN Human Rights Committee in Advance of its Adoption of the List of Issues for Egypt’s Fifth Reporting Cycle fra oktober 2020 blandt andet: “Egyptian authorities arbitrarily arrest and detain people based on their sexual orientation or gender identity and expression and subject them to torture and ill-treatment in detention.” Af dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fra den 17. februar 2021 i sagen B and C vs. Switzerland fremgår blandt andet, at en person ikke kan pålægges at skjule sin seksualitet for at undgå forfølgelse, og at der ikke alene skal foretages en vurdering af, om homoseksualitet faktisk er kriminaliseret, men en konkret vurdering af hvorvidt personen kan opnå myndighedsbeskyttelse, hvis denne udsættes for ”ill-treatment” af ikke statslige aktører på grund af sin seksuelle orientering. Efter en samlet vurdering af disse baggrundsoplysninger kan Flygtningenævnet ikke lægge til grund, at ansøgeren, der ønsker at leve et åbent liv som homoseksuel, ved en tilbagevenden til Egypten kan opnå den nødvendige myndighedsbeskyttelse. Herefter og da ansøgeren må antages at tilhøre en særlig social gruppe i Flygtningekonventionens forstand, lægger Flygtningenævnet efter en konkret og individuel vurdering til grund, at ansøgeren ved en tilbagevenden til Egypten risikerer asylbegrundende forfølgelse. Flygtningenævnet meddeler derfor [navn på ansøger] opholdstilladelse i medfør af udlændingelovens § 7, stk. 1.” Egypt/2022/5/SCH