syri2021159

Nævnet stadfæstede i august 2021 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en kvindelig statsborger samt tre børn fra Syrien. Indrejst i 2015.Ansøgeren er etnisk araber, muslim af trosretning og fra Damaskus, Syrien. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at hun ved tilbagevenden til Syrien frygter, at hendes herboende tidligere ægtefælle vil tage børnene fra hende og eventuelt udsætte hende for overgreb eller slå hende ihjel, eller at han vil få andre til at gøre det. Ansøgeren frygter desuden at blive efterstræbt i Syrien, både af sin tidligere ægtefælles familie, hendes far og hendes bror. Ansøgeren har til støtte for sit asylmotiv oplyst, at hun gik fra sin tidligere ægtefælle i [sommeren] 2018, hvorefter han begyndte at fremsætte dødstrusler over for hende telefonisk. Han truede ansøgeren med, at han ville slå hende ihjel eller kidnappe børnene, hvis ikke hun gav ham halvdelen af børnepengene og hvis hun ikke lod ham se børnene oftere end to timer hver anden uge. Han truede endvidere med at slå hendes familie i Libanon ihjel, herunder hendes bror, og i [sommeren] 2018 truede han med, at slå hendes far ihjel. Omkring tre-fire dage efter denne episode, ringede han og sagde til ansøgeren, at hun skulle gøre sig klar til, at han ville slå hende ihjel. Ansøgeren udrejste tre dage senere til Tyskland, hvor hun den [nærmere angiven dato i sommeren] 2018 søgte om asyl på sine egne og sine børns vegne, idet hun ikke turde opholde sig i Danmark på grund af sin tidligere ægtefælle, og idet hun ikke kunne anmelde ham til politiet, fordi han havde truet med at slå hende ihjel, såfremt hun anmeldte ham. Ansøgeren indrejste på ny i Danmark den [en nærmere angiven dato i foråret] 2019. Ansøgerens tidligere ægtefælle har endvidere ugentligt ringet til ansøgerens forældre i Libanon, hvor han har truet med at slå ansøgeren ihjel. Derudover har han fire til fem gange truet ansøgerens mor med, at han ville tage børnene og flygte med dem til Sverige, så ansøgeren aldrig vil få dem at se igen. I [måned i vinteren] eller [måned i vinteren] 2020 skiftede ansøgerens mor telefonnummer, men ansøgerens tidligere ægtefælle fortsatte med at kontakte ansøgerens mor på Messenger gennem forskellige profiler på Facebook. Efterfølgende har ansøgerens tidligere ægtefælle taget kontakt til ansøgerens far og fremsat samme trusler. Ansøgerens far har fortsat kontakt med ansøgerens tidligere ægtefælle, idet han vil være orienteret om situationen, og fordi han ønsker, at ansøgeren finder sammen med sin tidligere ægtefælle igen. Ansøgeren har videre oplyst, at hendes tidligere ægtefælle kan indrejse illegalt i Syrien, og at den syriske lovgivning er på mandens side, og derfor vil han få alle rettighederne over deres børn. Ved skilsmisse er det faderen, der har retten til børnene, og ansøgerens tidligere ægtefælle vil derfor med tvang og hjælp fra politiet i Syrien kunne tage børnene fra ansøgeren. Yderligere har ansøgeren oplyst, at hendes tidligere ægtefælle har forbindelser til det syriske regime, idet hans søsters ægtefælle, [A], er officer i det syriske militær. [A] vil derfor udsætte ansøgeren for overgreb på vegne af hendes tidligere ægtefælle. Endelig har ansøgeren oplyst, at hendes ældste bror, [B], er modstander af skilsmissen, og at han i 2018, gennem ansøgerens mor, har truet med at slå ansøgeren ihjel, hvis ikke hun finder sammen med sin tidligere ægtefælle. Ansøgeren har videre henvist til, at hun frygter sikkerhedssituationen i Syrien, og at de syriske myndigheder vil anholde og afhøre hende, fordi to af hendes brødre har unddraget sig militærtjeneste, og fordi en af de to brødre har været tilknyttet Den Frie Syriske Hær. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at de syriske myndigheder kan finde på at bruge hende til afpresning af hendes brødre eller misbruge hende seksuelt. Ansøgeren har videre oplyst, at hvis de syriske myndigheder er ude efter en person, kan de finde på at tilbageholde andre personer med samme efternavn, for at afpresse dem til at give oplysninger om den eftersøgte person. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren er født og opvokset i Yarmouk og senere har boet med sin tidligere ægtefælle i [by] i Rif Damaskus. Ansøgeren skal således vurderes i forhold til Damaskus. Af de foreliggende baggrundsoplysninger fremgår, at de syriske myndigheder siden maj 2018 har haft kontrollen over Damaskus by og Rif Damaskus, og at der er indtrådt en forbedring af de generelle forhold, som ikke er af helt midlertidig karakter. Flygtningenævnet har således siden juni 2019 vurderet, at de aktuelle forhold i Damaskus og Rif Damaskus ikke længere er af en sådan karakter, at enhver vil være i reel risiko for at blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Dette støttes af baggrundsoplysningerne, herunder EASO´s rapport “Country Guidance: Syria” fra september 2020, side 122, hvoraf det bl.a. fremgår: ”Looking at the indicators, it can be concluded that indiscriminate violence is taking place in the governorate of Damascus at such a low level that in general there is no real risk for a civilian to be personally affected by reason of indiscriminate violence within the meaning of Article 15(c) QD.” Tilsvarende fremgår det af Udlændingestyrelsens rapport: “Syria, Security and socio-economic situation in the governorates of Damascus and Rural Damascus”, fra oktober 2020, side 11, bl.a. at “Since 2018, when the GoS retook control of all areas in Damascus and Rural Damascus from opposition groups, there have been no major security incidents (e.g. battles, military operations etc.) in the two governorates, …”. Ansøgeren har familie i Syrien, herunder en farbror i Damaskus. Selvom ansøgeren måtte være en enlig kvinde uden mandligt netværk, er det ikke i sig selv asylbegrundende. Nævnet har herved lagt vægt på de foreliggende baggrundsoplysninger, hvoraf fremgår, at situationen for enlige kvinder er vanskelige, men at det ikke kan lægges til grund, at en enlig kvinde uden mandligt netværk, der vender tilbage til Damaskus, alene som følge af, at hun er en enlig kvinde uden mandligt netværk, vil være i en konkret og individuel risiko for at komme til at leve under forhold svarende til umenneskelig eller nedværdigende behandling omfattet af EMRK artikel 3, ligesom det fremgår, at enlige kvinder uden mandligt netværk efter lovgivningen har samme rettigheder som mænd, og at kvinder har adgang til arbejdsmarkedet og kan leje egen bolig. Flygtningenævnet tiltræder herefter, at der ikke er grundlag for at give ansøgeren opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, som følge af de generelle forhold i Damaskus-området. Flygtningenævnet skal herefter vurdere, hvorvidt ansøgeren opfylder betingelserne for opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2. Ansøgeren har blandt andet henvist til, at hun ved en tilbagesendelse til Syrien frygter, at hendes tidligere ægtefælle, der er meddelt asyl i Danmark, vil kidnappe hendes tre børn fra hende og eventuelt udsætte hende for overgreb eller slå hende ihjel, eller at han vil få andre, herunder familiemedlemmer, til at gøre det. Flygtningenævnet lægger til grund, at ansøgeren har en konflikt med sin i Danmark bosiddende tidligere ægtefælle, der primært vedrører den tidligere ægtefælles samvær med parternes tre fællesbørn, som nu er blevet afgjort omkring [vinteren] 2018. Flygtningenævnet finder ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at hendes tidligere ægtefælle skulle have fremsat dødstrusler eller trusler om overgreb mod hende eller har truet med at kidnappe børnene. Nævnet lægger blandt andet vægt på, at ansøgeren i ingen tilfælde har politianmeldt sin tidligere ægtefælle for at have fremsat trusler. Derudover lægger nævnet vægt på, at ansøgeren under oplysnings- og motivsamtalen den [en nærmere angiven dato] 2019 forklarede, at hun i [sommeren] 2018 blev skilt fra sin tidligere ægtefælle, og at hun ikke havde haft kontakt med ham siden. Under gensamtalen den [en nærmere angiven dato i efteråret] 2020 forklarede hun, at hun siden sidste samtale med Udlændingestyrelsen kun har talt én gang med sin tidligere ægtefælle, hvilket var den [en nærmere angiven dato i sommeren] 2020, hvor ansøgerens far inviterede både ansøgeren og hendes tidligere ægtefælle til et WhatsApp-opkald i anledning af en voldsepisode på asylcenteret mod ansøgerens børn. Hertil kommer, at ansøgerens tidligere ægtefælle ifølge ansøgerens forklaring til Udlændingestyrelsen kort tid derefter skrev til hende på WhatsApp, hvor han spurgte om han måtte se børnene, hvor han ikke fremsatte nogen trusler. Herpå svarede hun ikke, og han reagerede ikke på, at hun ikke svarede ham. Under nævnsmødet har ansøgeren endvidere forklaret usikkert om de trusler, hendes tidligere ægtefælle har fremsat, og hvornår hendes tidligere ægtefælle sidst har haft kontaktet hende, idet hun først har forklaret, at sidste kontakt med hendes tidligere ægtefælle var en WhatsApp- telefonsamtale i 2019 med deltagelse af ansøgerens far, ansøgeren og ansøgerens tidligere ægtefælle, der fandt sted, mens hun boede på asylcenteret, og senere har forklaret, at det var i enten 2019 og 2020. Ansøgerens forklaring under nævnsmødet om, at hendes tidligere ægtefælle - hver måned - sender trusler i form af lydbeskeder til klagerens far i Libanon om at kidnappe børnene eller lignende og “ brænde ansøgerens hjerte”, er udbyggende og kan heller ikke lægges til grund og findes efter en samlet vurdering ikke troværdig. Ansøgerens forklaring om, at hendes bror i Syrien skulle være modstander af ansøgerens skilsmisse og skulle have fremsat dødstrusler, finder Flygtningenævnet utroværdig og kan ikke lægges til grund. Ansøgerens frygt for, at den tidligere ægtefælles familie eller hendes egen far eller bror skulle efterstræbe hende, beror alene på ansøgerens egne formodninger. Flygtningenævnet finder derfor ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for overgreb fra den i Danmark boende tidligere ægtefælle, ansøgerens bror, [B], ansøgerens far, eller andre personer. Det forhold, at to af ansøgerens brødre har unddraget sig militærtjeneste og at en af brødrene har været tilknyttet Den Frie Syriske Hær medfører ikke, at ansøgeren dermed har en konflikt med de syriske myndigheder. Flygtningenævnet lægger således vægt på, at det fremgår af Udlændingestyrelsens notat Syria, Issues Regarding Military Service fra oktober 2019, at en persons militærunddragelse eller desertering som udgangspunkt ikke vil have konsekvenser for familiemedlemmer. Efter en samlet vurdering og under hensyn til de foreliggende oplysninger finder Flygtningenævnet ikke, at ansøgeren har sandsynliggjort, at hun ved en tilbagevenden til Syrien vil være i risiko for individuel forfølgelse eller i nogen risiko for overgreb af de syriske myndigheder eller andre omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller stk. 2. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse. Løbenr.: SYRI/2021/159/MALC