Nævnet stadfæstede i december 2020 Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende en mandlig statsløs palæstinenser fra Libanon. Indrejst i 2019.Flygtningenævnet udtalte: "Ansøgeren er statsløs palæstinenser fra [by], Libanon. Han er etnisk araber og sunni-muslim af trosretning. Ansøgeren har ikke været medlem af politiske eller religiøse foreninger eller organisationer eller i øvrigt været politisk aktiv. Ansøgeren har som asylmotiv henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter at blive slået ihjel af sin tidligere nabo. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at hans far i [måned] 2006 skulle opsætte nogle stolper på ansøgerens fasters grund i [X] for at understøtte fasterens hus. En nabo ved navn [M] var uenig i stolpernes placering og meddelte derfor ansøgerens far, at denne ikke måtte renovere huset. Efterfølgende skød [M] ansøgerens far, der som følge heraf afgik ved døden. Da ansøgerens morbror forsøgte at hjælpe ansøgerens far, blev han også skudt af [M]. Morbroren blev såret af skuddet, men overlevede. Efter drabet på ansøgerens far flygtede [M] fra området, men blev senere anholdt og fængslet af politiet. Han fik endvidere forbud mod at opholde sig i [X]. [M] blev løsladt i [år]. Efter sin løsladelse opsøgte [M] en person, der arbejdede som buschauffør, og som efterfølgende overbragte [M’s] trusler til ansøgerens mor. [M] truede med at slå ansøgeren ihjel. Ansøgeren formoder, at [M] frygter, at ansøgeren vil hævne drabet på ansøgerens far. Truslerne var i øvrigt rettet mod hele familien. Omkring tre måneder senere fik ansøgerens farbror oplysninger om, at [M] opholdt sig på et cafeteria uden for flygtningelejren, og at han måske var bevæbnet. Ansøgerens farbror henvendte sig til politiet, der opsøgte [M] på cafeteriet. [M] fortalte politiet, at han ventede på ansøgeren. Hvis ansøgeren eller hans farbrødre møder [M] tilfældigt på gaden, risikerer de at blive slået ihjel af [M]. Ansøgeren har fra sine farbrødre fået oplyst, at [M] ønsker at vende tilbage til flygtningelejren. Ansøgeren har aldrig set eller talt med [M]. Ansøgeren har som asylmotiv endvidere henvist til, at han ved en tilbagevenden til Libanon frygter, at han ikke vil kunne få den nødvendige helbredsmæssige behandling. Ansøgeren har til støtte herfor oplyst, at han, da han gik i 9. klasse, blev diagnosticeret med en rygmarvssygdom, og at han i 2014 gennemgik en operation. Ansøgeren har endvidere oplyst, at behandlingerne i Libanon er dyre. Ansøgeren har som asylmotiv endelig henvist til de generelle forhold for statsløse palæstinensere i Libanon. Statsløse palæstinensere kan ikke få lov at bygge et hjem, ligesom de ikke har mulighed for at få et arbejde. Han har således ingen fremtid i Libanon. Den 29. august 2018 offentliggjorde Flygtningenævnet på nævnets hjemmeside, at Flygtningenævnets koordinationsudvalg har besluttet at ændre nævnets hidtidige praksis i asylsager vedrørende statsløse palæstinensere fra Libanon og fra den øvrige del af UNRWAs mandatområde, således at en statsløs palæstinenser fra de pågældende områder, der har haft adgang til UNRWAs beskyttelse eller bistand, og som frivilligt har forladt området, er udelukket fra beskyttelse efter Flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 1. pkt. Har den pågældende derimod været tvunget til at forlade området eller tilsvarende er afskåret fra at vende tilbage, vil vedkommende automatisk være omfattet af Flygtningekonventionen, jf. artikel 1 D, 2. pkt. Flygtningenævnet lægger, ligesom Udlændingestyrelsen, til grund, at ansøgeren er omfattet af Flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt. og dermed som udgangspunkt udelukket fra at opnå beskyttelse efter konventionen. Der er herved henset til, at ansøgeren har boet hele sit liv i [by] i Libanon og har modtaget støtte fra UNRWA til blandt andet mad, uddannelse, penge og lægehjælp, og er registeret i UNRWA. Ansøgeren har til sin oplysnings- og motivsamtale med Udlændingestyrelsen [fra foråret] 2019 forklaret, at han er udrejst af Libanon med et palæstinensisk pas. Flygtningenævnet finder ikke, at ansøgeren er omfattet af Flygtningekonventionens artikel 1 D, 2. pkt., idet Flygtningenævnet ikke kan lægge ansøgerens forklaring til grund. Indledningsvis bemærkes, at Flygtningenævnet, ligesom Udlændingestyrelsen, finder det påfaldende, at ansøgeren har oplyst at han hele tiden har ønsket at komme til Danmark, fordi han har familiemedlemmer her i landet, samt at han ønskede behandling for sin sygdom. Disse forhold er af socioøkonomisk karakter. Herudover er der en række divergenser i ansøgerens forklaringer, som påpeget af Udlændingestyrelsen i afgørelsen [fra sommeren] 2020, side 3 og 4, herunder kan nævnes, at ansøgeren først forklarede, at han var bekendt med hvilken straf drabsmanden [M] var blevet idømt, fem års fængsel, men efterfølgende oplyste ikke at være bekendt hermed. Ligeledes har ansøgeren forklaret forskelligt om tidspunktet for [M’s] løsladelse og han har forklaret forskelligt om, hvorvidt kun hans mor var blevet truet, eller om også resten af familien var blevet truet. Også ved mødet i Flygtningenævnet dags dato har ansøgeren forklaret udbyggende, idet han forklarede, at det ikke kun var [M], men også dennes familie, der havde fået forbud mod at opholde sig i [X]. Endelig bemærkes, at ansøgerens forklaring om, at [M] angiveligt skulle have siddet på en café uden for flygtningelejren og ved henvendelse fra politiet sagde, at han ventede på ansøgeren, forekommer nævnet i særlig grad usandsynlig. Flygtningenævnet kan herefter ikke lægge til grund, at ansøgeren har været tvunget til at forlade UNRWA's operationsområde eller tilsvarende afskåret fra at vende tilbage, fordi ansøgeren skulle have befundet sig i en alvorlig personlig usikkerhedstilstand. Flygtningenævnet finder, at de generelle forhold for statsløse palæstinensere i Libanon er svære, såvel sikkerhedsmæssigt, som socioøkonomisk, men at dette ikke kan begrunde en anden vurdering. Uanset det fremstår vanskeligt at arrangere en udrejse til Libanon fremgår det af de foreliggende baggrundsoplysninger, herunder Udlændingestyrelsens landerapport marts 2020, Readmission of Palestinian Refugees from Lebanon, blandt andet, at et europæisk land er lykkedes med at returnere 18 afviste asylansøgere til Libanon og at disse alle var frivillige tilbagevenden. Endvidere fremgår: ”in cases of voluntary return of PRLs (Palestinian Refugees from Lebanon), in which no foreign authorities were involved in the process of return, the MFA (Ministry of Foreign Affairs and Emigrants) would approve the returns to Lebanon.” Det tilføjes, at ansøgeren er UNRWA-registeret, og at han ifølge sin forklaring tidligere har været i besiddelse af et gyldigt pas, som han benyttede til at udrejse. På denne baggrund tiltræder Flygtningenævnet, at ansøgeren er omfattet af flygtningekonventionens artikel 1 D, 1. pkt., men at han ikke er omfattet af artikel 1 D, 2. pkt., idet han ikke er afskåret fra at vende tilbage til Libanon, hvor han har adgang til UNRWAs beskyttelse og bistand. Flygtningenævnet stadfæster derfor Udlændingestyrelsens afgørelse.” Stat/2020/64/tps